School24: een nieuw digitaal leerplatform voor de middelbare school

Het nieuwe digitale leerplatform School24 is vanaf 1 februari inzetbaar in alle klassen van het voortgezet onderwijs. School24 wil in samenwerking met het reguliere onderwijs leerachterstanden wegwerken en zorgen voor gelijke kansen voor alle leerlingen. Dit meldt School24.

Kansenongelijkheid in het onderwijs neemt al jaren toe. Vooral doordat er steeds meer geld omgaat in schaduwonderwijs: activiteiten die leerlingen na schooltijd op eigen kosten volgen ter verbetering van de schoolprestaties, zoals bijles, huiswerkbegeleiding en examentrainingen. Dit schaduwonderwijs is toegankelijker voor kinderen uit rijkere gezinnen. Het thuisonderwijs tijdens de coronacrisis heeft de kansenongelijkheid nog verder doen toenemen.

Digitaal en traditioneel leren 

School24 gaat uit van blended learning: de combinatie van digitaal en traditioneel leren. In samenwerking met scholen integreert School24 digitale leeroplossingen in het reguliere, fysieke onderwijs. Zo kunnen leerlingen en leraren gebruik maken van alle voordelen die moderne technologie met zich meebrengt. Ruim 5.000 middelbare scholieren zijn al van start gegaan.

Verbetering reguliere onderwijs 

Leerlingen kunnen op hun eigen manier en tempo leren via o.a. uitlegvideo’s, samenvattingen en oefentoetsen. Ze krijgen automatisch feedback op gemaakte opgaven en kunnen via een chat al hun inhoudelijke vragen stellen aan bijlesdocenten, ook ‘s avonds en in het weekend. Door het reguliere onderwijs te verbeteren, neemt de behoefte aan schaduwonderwijs af en kansengelijkheid toe.

Werkdruk docenten 

Ook vermindert het platform de werkdruk van docenten. Via verschillende interactieve tools kunnen docenten huiswerk opgeven, nakijken en de leerprestaties van leerlingen in kaart brengen. Zo kunnen zij hun leerlingen gericht en persoonlijk begeleiden.

“School24 gaat uit van de behoefte van een nieuwe generatie en maakt hoogwaardig lesmateriaal toegankelijk voor iedere leerling. Leren en lesgeven opnieuw uitgevonden met de kracht van moderne technologie,” aldus Nick Ewbank (algemeen directeur).

Door: Nationale Onderwijsgids