Scholen hebben niet genoeg tijd en kennis om coronageld echt goed te besteden

Vorige week maakten minister Slob en Van Engelshoven bekend dat er een enorme investering in het onderwijs zal worden gedaan door middel van het Nationaal Programma Onderwijs. Het gaat om een kapitaalinjectie van 8,5 miljard euro voor de komende tweeënhalf jaar, waarvan 6 miljard naar het primair, voortgezet en speciaal onderwijs gaat. Hoe de scholen dit geld besteden mogen ze zelf weten. Hoogleraar Inge de Wolf vindt dit een verstandig besluit, maar vreest ook dat verkeerde keuzes op de loer liggen voor schooldirecties. Dit meldt de NOS.

De Wolf doet onderzoek naar de effectiviteit van inhaalprogramma’s en begon samen met socioloog Thijs Bol een speciaal onderwijs-OMT om scholen van advies te voorzien wat betreft het uitgeven van het coronageld. Ze is blij dat het kabinet niet voor de scholen gaat bepalen waar het geld aan wordt uitgegeven, maar denkt ook dat schooldirecties niet altijd genoeg weten over de effectiviteit van de maatregelen die ze treffen en bovendien weinig tijd hebben om echt goed na te denken over de uitgaven die ze doen.

Wat is de beste investering?

Volgens De Wolf kan het geld het beste worden ingezet om extra personeel aan te trekken. Ze voegt hier echter wel aan toe dat het lastig is om een leraar voor slechts een korte periode aan te trekken, zeker gezien het lerarentekort. De Wolf vreest dat schoolleiders daarom sneller zullen kiezen voor commerciële bijlesbureaus, terwijl de effectiviteit van de losse cursussen die deze bedrijven aanbieden lang niet altijd bewezen is. Maar ook als het geld wél daadwerkelijk in de klas belandt is het effect nog niet gegarandeerd. “De leraar is de allerbelangrijkste factor”, legt De Wolf uit. “Maar als je extra lessen ongericht inzet, kan het juist contraproductief werken.”

Advies

Samen met haar collega’s in het onderwijs-OMT wil De Wolf scholen zo goed mogelijk adviseren over waar zij het geld het beste in kunnen investeren: “Het mooiste resultaat van deze investeringen zou zijn dat het onderwijs niet voor even, maar structureel verbetert.”

Door: Nationale Onderwijsgids