Normal_homo_gay_koppel

Respectvolle omgang met seksuele diversiteit in het onderwijs komt in het gedrang als structurele aandacht hiervoor ontbreekt. Dat vinden Soa Aids Nederland en Rutgers zorgwekkend. Scholen doen wel iets met het in december 2012 opgenomen kerndoel over seksualiteit en seksuele diversiteit, maar de uitwerking daarvan loopt sterk uiteen. Zo blijkt uit het rapport van de Inspectie van Onderwijs dat op 5 september verscheen. Dat melden Soa Aids en Rutgers.

Het onderzoek van de Inspectie van Onderwijs laat zien dat lessen over seksuele diversiteit op scholen beperkt en weinig doelgericht plaatsvinden, afhankelijk zijn van de leraar en nauwelijks verankerd zijn in het curriculum. Soa Aids Nederland en Rutgers kiezen er bewust voor om thema’s als seksuele diversiteit in te bedden in brede seksuele vorming. Op deze manier kunnen ook gevoelige thema’s een structurele plek krijgen in het curriculum op scholen. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat de school een veilige plek is voor lesbische, homo-, biseksuele en transgender-leerlingen (LHBT).

Op de middelbare school krijgen LHBT-leerlingen ongeveer tweeënhalf keer zo vaak als andere leerlingen te maken met vervelende ervaringen zoals uitschelden, buitensluiten, geroddel en grappen. Pesten op school is de belangrijkste oorzaak van zelfmoord onder LHBT-leerlingen. Ter voorkoming hiervan is een veilig schoolklimaat voor LHBT-jongeren essentieel. Veel leraren vinden seksuele diversiteit een lastig onderwerp, bijvoorbeeld door mogelijk heftige reacties van leerlingen en weerstand van ouders.

De nieuwe lesbrief Seksuele Diversiteit en Genderdiversiteit bij het lespakket Lang Leve de Liefde geeft leraren in het voortgezet onderwijs tips voor schoolbeleid, sociale veiligheid en voorlichting in de klas. De lesbrief is bedoeld voor de tweede klas van vmbo, havo en vwo. Het bevat een kant-en-klaar pakket met achtergrondinformatie voor docenten met feiten, cijfers en veel gestelde vragen, aandachtspunten voor voorlichting in de klas, tips voor schoolbeleid én lesmateriaal voor leerlingen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids