Energietransitie staat centraal in het onderwijs bij TU Delft

Op donderdag 9 juni bruist de campus van de TU Delft als nooit tevoren. Die dag presenteren studenten hun ideeën over hoe de energietransitie te versnellen. En dat is niet zonder reden. Zo’n 15.000 studenten van de TU Delft hebben het afgelopen half jaar een vak gevolgd waarin de energietransitie centraal stond. Dit heeft geleid tot een groot aantal ideeën en prototypes die op 9 juni te zien tijdens het Energy Challenge Event, dat plaatsvindt in het kader van TU Delfts lustrumjaar. Dat meldt de TU Delft. 

Dit jaar bestaat de TU Delft 180 jaar. Een uitstekende aanleiding om de rol van de universiteit in het versnellen van de energietransitie onder de loep te nemen. Kornelis Blok, voorzitter van de lustrumcommissie en coauteur van het meest recente IPCC-rapport, windt er geen doekjes om. "Laten we voorop stellen dat er drie woorden héél erg belangrijk zijn: versnellen, versnellen, versnellen. Dat is de rode draad van dit lustrumjaar, en alle jaren erop. Het is dan ook niet zonder reden dat de TU Delft – met zo’n duizend energiewetenschappers – een van de grootste onderzoeksinstituten in Europa is op dit gebied. Of het nu gaat om wind- en zonne-energie, waterstof, nieuwe synthetische brandstoffen of kernenergie: we hebben gewoon álles in huis om de wereld mooier en groener te maken."

Versnellen van energietransitie 

Om aan te geven hoe groot de urgentie van de energietransitie is, en het versnellen ervan bittere noodzaak, heeft de TU Delft het onderwerp eveneens een belangrijke plek in het onderwijs gegeven. Rob Mudde, die binnen het College van Bestuur van de TU Delft verantwoordelijk is voor onderwijs, vertelt er het volgende over: "De komende generatie Delftse ingenieurs is cruciaal voor het oplossen van de mondiale uitdagingen waar we nu voor staan. We werken er hard aan om hen, in onze opleidingen, daarop voor te bereiden. De Energy Challenge is daar een mooi voorbeeld van. Zo’n 15.000 studenten hebben het afgelopen half jaar een vak gevolgd waarin het versnellen van de energietransitie centraal stond. Daarmee is de energietransitie echt onderdeel van het curriculum geworden. Niet als eenmalig college, of als keuzevak, maar écht voor een cijfer. Zo volgen alle bachelorstudenten bijvoorbeeld een energietransitie-georiënteerd vak. En dat doen we niet zonder reden. Wat ons betreft is het menens. We moeten versnellen. We walk the talk."

Zonnepanelen 

Zo hielden studenten van de opleiding Industrieel Ontwerpen (IO) zich de afgelopen tijd bezig met de toekomst van opgebruikte zonnepanelen. Industrieel ontwerpers vormen de wereld om ons heen. Van games die mensen met dementie helpen tot iconische waterflessen tot gemeenschappelijke sanitaire voorzieningen in India – nu ging een deel van hen aan de slag met de vraag: Maar wat doen we met zonnepanelen als zij het einde van hun levensduur hebben bereikt? Zijn we in staat ze te recyclen? Kunnen we modulaire zonnepanelen ontwerpen? En welke rol speelt esthetiek in dit vraagstuk?

Energieopslag 

Behalve de energiewinning uit bronnen als zon en wind is ook de energieopslag een grote uitdaging. Het meest ideaal zou een techniek zijn die voor beide uitdagingen tegelijk een oplossing oplevert, dus voor winning én opslag. De eerstejaarsstudenten Werktuigbouwkunde gingen daarom aan de slag met het ontwerpen van een Golfenergieaccumulator (GEA), waarbij de energie uit de beweging van golven wordt omgezet in rotatie-energie van een vliegwiel. De studenten gingen niet alleen met het ontwerp aan de slag, maar ook met het testen en het fabriceren ervan. Op donderdag 9 juni valt het verlossende woord. Dan wordt duidelijk welk studententeam (100 teams, 600 studenten) de beste Golfenergieaccumulator heeft ontworpen. De wedstrijd vindt plaats op de Bouwcampus, van 10.00 tot 16.00 uur.

De universiteit heeft veel wetenschappers die energieonderzoek doen, en nu heeft het versnellen van de energietransitie dus ook een vaste plek in het onderwijs gekregen. Frederieke Backelandt, bestuurslid van studievereniging het Technologisch Gezelschap, beschrijft deze nieuwe tendens als volgt: "We hebben het afgelopen jaar gemerkt dat er binnen onze bachelorvakken steeds meer aandacht is voor de energietransitie. Daarnaast zal er volgend jaar een nieuw curriculum voor onze master Chemical Engineering ingaan; hierin kunnen studenten de tracks Energy en Circularity kiezen.’ Op welke manier de energietransitie hun vakgebied gaat beïnvloeden? ‘We denken dat wij, als chemical engineers, een grote bijdrage kunnen leveren aan de energietransitie," legt Backelandt uit. "De mogelijkheden van het gebruik van de energie in chemische bindingen zijn namelijk enorm. Daarnaast merken wij dat chemische bedrijven ook steeds meer en veelvuldiger bezig zijn met de energietransitie. Hoewel er nog behoorlijk grote stappen gezet moeten worden, zien we het bewustzijn wel steeds meer groeien."

Door: Nationale Onderwijsgids