Logo_logo_tu_delft
Studenten van het MOR-team (Modular Office Renovation) van de TU Delft zijn afgelopen zondag tweede geworden tijdens het WK Bouwen van Energiezuinige Huizen, de Solar Decathlon Europe 2019. Dat vond plaats in Szentendre, Hongarije. Dit meldt gemeente Delft.
Tijdens de Solar Decathlon Europe werden de huizen van de deelnemende teams beoordeeld op tien onderdelen, waarbij telkens maximaal honderd punten waren te scoren. Voor elk onderdeel was een tussenprijs te winnen. Daarnaast werden alle punten bij elkaar opgeteld voor het algemeen klassement.
 
Het MOR-team heeft op dit WK voor het eerst in de geschiedenis van dit WK acht podiumplaatsen (3x goud, 4x zilver, 1x brons) behaald en een negende beker voor het algemeen klassement. Het MOR-team is met een totaal van 851,8 punten vice-wereldkampioen geworden. Het Franse team is met 853,5 punten eerste geworden. De derde prijs is naar het Roemeense team gegaan, zij wisten 802,5 punten te bemachtigen. Er deden teams mee van over de hele wereld zoals Spanje, Thailand, Hongarije en Algerije. Het MOR-team was het enige Nederlandse team dat meedeed.
 
“Wij zijn ontzettend blij dat we tweede zijn geworden.”, zegt Nienke Scheenaart, teamlid van MOR en architectuurstudent. “Het proces van de afgelopen twee jaar was uitdagend, maar vooral ook zeer leerzaam en leuk. We zijn trots dat we dit resultaat hebben behaald. We hebben genoten van de competitie en we hebben met z’n alle laten zien wat er mogelijk is op het gebied van duurzaam bouwen.” De studenten hebben voor de competitie het prototype in vijftien dagen zelf gebouwd – een uitsnede op ware grootte van een inefficiënt kantoor dat is omgebouwd in een appartement van 50 m2 met een binnentuin van 25 m2.
 
Wat is het belang van dit WK? “Wij zien twee grote uitdagingen binnen de gebouwde omgeving in Nederland”, legt Scheenaart uit. “Zo heeft ongeveer 55 procent van alle kantoren in Nederland een energielabel lager dan C. Ze leveren daarmee een slechte prestatie. Daarnaast zullen er voor 2030 één miljoen woningen worden bijgebouwd. Ons prototype zou bij deze uitdagingen kunnen helpen. Hopelijk kunnen we met dit ontwerp de nodige veranderingen teweeg brengen in de bouwwereld.”
 

Door: Nationale Onderwijsgids