Normal_ov-chipkaart

Een hogere OV-boete is onacceptabel zolang het ov-systeem niet verbeterd wordt, zo stellen studentenorganisaties ISO en LSVb, samen met het CDJA, de jongerenorganisatie van het CDA. CDJA-bestuurslid Klaas Valkering:  “De schuld wordt nu bij de student gelegd, terwijl het systeem nog vol gaten zit. Dat is de omgekeerde wereld.” Dit meldt de LSVb.

Nu is de boete voor het te laat stopzetten van het studentenreisproduct 97 euro per halve kalendermaand. In het nieuwe voorstel gaat die prijs omhoog naar 150 euro per halve maand, na een kleine verlaging in de eerste maand. ISO-voorzitter Jan Sinnige: “Hiermee slaat men de plank volledig mis. Studenten moeten nog steeds naar een NS-automaat om hun product eraf te halen en worden slecht geïnformeerd over wanneer dat moet. Dan is het dus zaak om de ov-kaart te verbeteren, niet studenten te straffen.”

Ongeveer de helft van de studenten vergeet zijn abonnement stop te zetten, waardoor er in 2014 en 2015 voor ruim 56 miljoen euro aan boetes werd geïnd. Uit onderzoek van ResearchNed in opdracht van het ministerie van Onderwijs blijkt dat de gebrekkige informatievoorziening de hoofdreden is dat studenten vergeten hun abonnement stop te zetten. Slecht 10 procent van de studenten zou expres zijn abonnement aan laten staan om zo goedkoper te kunnen blijven reizen.

De fraude die gepleegd wordt met het studentenreisproduct is een probleem, zo erkennen de organisaties, maar er zijn andere manieren om dit tegen te gaan, zoals het automatisch stopzetten van de ov-kaart en een getrapt systeem. In het huidige voorstel zit één trap en dat is volgens de organisaties niet genoeg.

Vandaag stemt de Tweede Kamer over de voorgenomen verhoging van de boete. Het ISO, de LSVb en het CDJA roepen de Tweede Kamer op af te zien van een verhoging en in plaats daarvan alternatieve mogelijkheden te laten onderzoeken om misbruik van de ov-studentenkaart tegen te gaan.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids