Weinig empathie en lange reistijden: klachten over leerlingenvervoer lopen op

Het leerlingenvervoer voor speciaal onderwijs in de Bollenstreek is ondermaats. Er zijn veel te lange reistijden, de chauffeurs zijn niet vriendelijk en de reisroutes zijn onlogisch. Die zeggen verschillende ouders van kinderen die met het vervoer naar school gaan. Dit meldt Omroep West.

Volgens de ouders gaat het mis als de kinderen naar school worden gebracht. Empathie is heel erg belangrijk, zeker als deze kinderen boos worden, maar de chauffeurs kunnen eigenlijk niet met kinderen omgaan. 

Verkeerde school

“Mijn zoon werd op zijn allereerste dag naar een verkeerde school gereden. Hij is anderhalf uur op zoek geweest naar zijn nieuwe school in een hele vreemde stad”, zegt een moeder. De rest van het jaar heeft ze zelf haar zoon maar naar school gebracht.

Noot Personenvervoer

Er zijn vooral klachten over Noot Personenvervoer, met ruim duizend auto’s één van de grootste leerlingenvervoerders van het land. De ouders benadrukken nog wel dat het echt niet alleen aan de chauffeurs zelf ligt, maar vooral aan de planning en de rare routes die ze van de app moeten rijden.

Directeur Martijn Kersing van Noot Personenvervoer laat weten dat de klachten bij hem bekend zijn. “We hebben een tekort aan chauffeurs, maar dat moet geen excuus zijn voor de dienstverlening die wij nu leveren.” 

Oplossing

De gemeente Noordwijk zegt binnenkort met een oplossing te komen. De wethouder heeft de ouders en Noot Personenvervoer al wel uitgenodigd voor een gesprek.

Door: Nationale Onderwijsgids