Normal_lezen_jongen_bibliotheek_boeken_prentenboek_boek_kleuter_

Marjolein Derks-Janssen uit Sittard wint de Scriptieprijs Leesbevordering 2018, een initiatief van Iedereen Leest en Stichting Lezen Nederland. De laureaat onderzocht in haar masterscriptie hoe leerkrachten het leesplezier bij leerlingen met autismespectrumstoornis (ASS) kunnen stimuleren. Ze ontving de prijs, een geldbedrag van 1000,- euro, maandag op het wetenschappelijk congres van Stichting Lezen in Driebergen . Dit meldt Stichting Lezen.

De Scriptieprijs Leesbevordering is een gezamenlijk initiatief van Iedereen Leest en Stichting Lezen Nederland om onderzoek naar lezen en leesbevordering te stimuleren. De jury, onder leiding van professor Roel van Steensel (Erasmus Universiteit Rotterdam) en met leden van verschillende onderzoeksinstellingen, ontving 19 inzendingen uit verschillende disciplines en met uiteenlopende onderzoeksthema’s.

Leesmotivatie en leesplezier

De scriptie van Derks-Janssen, met als titel ‘Als je kan ... pak me dan! Leesmotivatie en leesplezier bij leerlingen met een diagnose in het autismespectrum’, kon de jury het meest overtuigen. Derks-Janssen, studente van de masteropleiding Educational Needs aan Fontys Hogeschool Sittard, staat al 25 jaar in het buitengewoon lager onderwijs en zocht in haar praktijkgericht onderzoek naar manieren om lezen ook voor leerlingen met ASS toegankelijk en plezierig te maken.

“Leerlingen met ASS hebben dan wel vaak een goede technische leesvaardigheid, maar ze ondervinden problemen om verhalen te begrijpen en te beleven,” vertelt Derks-Janssen. “Als leerkracht kan je de interactie aangaan om die drempel te overwinnen.”

Leerlingen met autismespectrumstoornis

Een jaar lang werkte ze met haar collega’s aan de hand van vraagkaartjes leesgesprekken uit met de leerlingen. En met succes. “Een kenmerk van leerlingen met ASS is net dat ze zich moeilijk kunnen verplaatsen in anderen. Maar veel vaker dan ik aanvankelijk dacht, bleken ze een verhaal toch op hun eigen situatie toe te passen. Bovendien toonden ze nadien meer interesse in lezen en verhalen, ervaarden ze meer leesplezier en hun intrinsieke leesmotivatie was toegenomen.”

De jury prijst de aanbevelingen naar de praktijk en het achterliggende theoretische kader. ‘Dat de studente leerlingen met autismespectrumstoornis onder de aandacht brengt, is een grote meerwaarde binnen het onderzoek naar leesbevordering,’ luidt het juryrapport.

Meer informatie, een interview met Marjolein Derks-Janssen en een samenvatting van de winnende scriptie zijn te vinden op www.lezen.nl.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids