Rotterdamse jongeren pakken hun kans bij Stichting For Life Community

De kansenongelijkheid in verschillende Rotterdamse wijken is groot en blijft groeien, zo blijkt uit verschillende statistieken. De recent opgerichte stichting For Life Community pakt dit aan door jongeren bij elkaar te brengen. Zij lanceren een buddyprogramma waarin jongeren uit verschillende Rotterdamse wijken 10 weken lang met elkaar optrekken en van elkaar leren. Daarna houden ze contact in een community. Dit meldt Stichting For Life Community. 

‘Mister Positivo’ Nathan Rutjes lanceert op dinsdag 25 januari de nieuwe For Life Community op de afsluitingsdag van het eerste buddyprogramma. Op deze dag worden diverse workshops georganiseerd door onder anderen de Anne Frank Stichting en Nathan Rutjes zelf. De dag staat net als het hele buddyprogramma in het teken van verbinding maken en verantwoordelijkheid nemen.

Life Skills 

Het idee achter het For Life programma is jongeren te leren door een andere bril te kijken, ze belangrijke ‘life skills’ mee te geven en vriendschappen te ontwikkelen buiten hun vertrouwde omgeving. Aan deze eerste editie deden 8 jongens uit verschillende Rotterdamse wijken mee. Het programma wordt ondersteund door diverse organisaties die gelijke kansen voor jongeren hoog in het vaandel hebben staan: Rotterdam Sport Support, de Anne Frank Stichting en softwarebedrijf Tunga.

Ernesto Spruyt, oprichter van Tunga: “Vooral de positieve insteek van For Life spreekt ons erg aan. De jongeren worden niet in een slachtofferrol gedrukt, maar krijgen vooral een handelingsperspectief om vooruit te komen in het leven. Zo doen wij dat in Afrika ook.”

Fair Play workshop 

Joram Verhoeven, projectmanager bij de Anne Frank Stichting: “Als je jongeren het perspectief van een ander leert dan gaat er letterlijk een wereld open. Onze Fair Play workshop, die wij ontwikkeld hebben voor het voetbal en uitvoeren in samenwerking met prof- en amateurclubs, leent zich hier goed voor. Door middel van onder anderen een interactieve ‘serious game’ leren jongeren hun eigen vooroordelen te herkennen en zich te verplaatsen in een ander.”

Door: Nationale Onderwijsgids 
Beeld: Stichting For Life Community