Steeds minder onderzoekers gezocht voor hogescholen

Nederlandse hogescholen richten zich steeds meer op het onderzoek. Dat doen ze om de onderwijskwaliteit te verbeteren en het onderwijs actueel te houden. Hogescholen moeten dan ook docenten met andere competenties aannemen dan dat ze eerder deden. De organisatie van hbo-instellingen zit dat echter in de weg. Uit onderzoek van Sanne Daas, Didi Griffioen, Chevy van Dorresteijn en Indira Day van de Hogeschool van Amsterdam blijkt dat het aantal vacatures voor docent-onderzoekers is gedaald tussen 2016 en 2019. Dat meldt ScienceGuide.

Uit de analyse blijkt dat 80 procent van de vacatures onder vier profielen valt. Het meest voorkomende profiel is ‘de docent’ (48 procent). In deze vacatures zijn alle gevraagde competenties en alle taken van de toekomstige werknemer gericht op het lesgeven.

Eisen 

Een ander deel van de vacatures (11 procent) vroeg om een docent-onderzoeker zonder te vragen naar specifieke onderzoek competenties. De eisen in deze vacatures gingen alleen maar over het onderwijs.

Daarnaast vroeg veertien procent van de vacatures om een docent met zowel competenties in het onderwijs als in het onderzoeksveld. De vacatures vroegen om kennis en ervaring in het onderzoek, maar onderzoek uitvoeren viel niet onder de taken van deze vacatures. 

Toename 

Tussen 2016 en 2019 was er een kleine toename van het aantal vacatures met het profiel ‘docent’. In 2016 was dit 44 procent en 2019 48 procent. In 2018 was er een piek van 51 procent.

Salaris 

Uit het onderzoek blijkt ook dat onderwijsinstellingen vaak op zoek zijn naar mensen met veel ervaring en hoge kwalificaties. Daar komt dan ook een hoge salarisschaal bij kijken. Voor een docent-onderzoeker met weinig ervaring in het onderzoek zou het salaris uitgesplitst moeten worden op basis van competenties als onderzoeker en docent. Dat resulteert dan weer in een salaris dat bij geen van de kwalificaties past. 

Door: Nationale Onderwijsgids/ Femke van Arendonk