AOb wil openbaarheid van het kabinet over de loonruimte

De AOb eist dat het kabinet openbaar maakt hoeveel geld het onderwijs krijgt om de lonen te laten stijgen. De bond stapt daarvoor naar de rechter. Dat meldt de AOb. 

In het onderwijs zijn ze op dit moment aan het onderhandelen met werkgevers over de loonstijgingen in de nieuwe cao’s. De bonden eisen een loonsverhoging van 14 procent, aangezien de inflatie ook enorm gestegen is. Maar hoeveel geld de onderwijsinstellingen precies krijgen voor die extra loonruimte, dat is geheime informatie. Het kabinet stuurt die informatie alleen naar werkgevers. Daardoor staan de vakbonden op achterstand tijdens de onderhandelingen. 

Inzicht in gesprekken 

De AOb vraagt al lange tijd om openbaarheid en wil ook inzicht hebben in de gesprekken van de ministers van Onderwijs en Financiën met de werkgevers. De AOb verzocht het ministerie van Onderwijs om informatie, maar dat verzoek is afgewezen. Daarom stapt de AOb nu naar de rechter. 

Volgens AOb-bestuurder Douwe van der Zweep doet loon ertoe. En als leraren beter betaald kregen, dan zouden er volgens de AOb minder tekorten zijn in het primair en voortgezet onderwijs. 

Motie 

Een meerderheid in de politiek vindt ook dat die informatie openbaar moet zijn. Dat bleek uit een motie in 2019. Regeringspartij D66 stemde in met de motie van de PvdA, maar ChristenUnie, CDA en VVD waren tegen. Die motie vroeg niet om een rechtstreekse bekendmaking, er stond alleen maar in dat het kabinet aan de werkgevers in het onderwijs moest vragen om de ‘ruimtebrieven’ te delen met de vakbonden. 

Inflatie 

De werkgevers binnen het onderwijs hebben het kabinet deze keer een open brief geschreven en daarin gesmeekt om extra geld. De inflatie is het afgelopen jaar met 10 procent gestegen, dus de lonen zouden ook ongeveer met 10 procent omhoog moeten gaan. De vakbonden willen ook dat de lonen automatisch meestijgen met de inflatie. 

De rechtszaak tegen het kabinet zal vermoedelijk in het najaar gaan plaatsvinden. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk