Tim Jonker is de Aardrijkskundeleraar van het jaar 2022

Tim Jonker wint de KNAG Onderwijsprijs en is aardrijkskundeleraar van het jaar 2022. Tim is een belangrijke schakel in de aardrijkskundewereld die kennis, techniek en praktijk bij elkaar brengt. Hij ontwikkelt lesmateriaal en zet zich in voor digitale geletterdheid. Hij voegt daarmee veel toe aan het vakgebied aardrijkskunde en het onderwijs in het algemeen. Dat meldt de KNAG. 

Donderdagochtend 17 november wordt Tim in de klas op het Jac. P. Thijsse College in Castricum verrast, voor het oog van zijn leerlingen ontvangt hij de KNAG Onderwijsprijs uit handen van jurylid Laurien Petri (onderwijscoördinator KNAG). Tims bijdrage aan het vakgebied is volgens de jury van de KNAG Onderwijsprijs de reden dat hij de prijs wint. Naast aardrijkskundedocent is Tim op het Jac. P. Thijsse College verantwoordelijk voor digitale projecten. Daarbuiten is hij werkzaam voor Stichting EduGIS en ontwikkelt hij lesmateriaal dat voor iedereen beschikbaar is.

KNAG Onderwijsprijs 

Tim gaat rustig door met zijn les GIS, als een cameraman zijn lokaal binnenloopt. Hij verwacht dat er wordt gefilmd voor de open dag op school, dat heeft school hem verteld. Het duurt dan ook even voor hij doorheeft dat dat níet het geval is: deze cameraman is er voor hem! Naast twee KNAG-medewerkers komen rector van het Jac. P. Thijsse College Ton Kallenberg, Tims teamleider Karin Tamis, EduGIS-collega Evert Meijer en Tims vroegere docent Gotze Kalsbeek van de UvA het lokaal binnen. Dan wordt Tim verrast met de KNAG Onderwijsprijs en uitgeroepen tot aardrijkskundeleraar van het jaar. "Ik ben helemaal overdonderd", zegt Tim meermaals.

Actuele vraagstukken 

Bij Stichting EduGIS, waaraan Tim parttime verbonden is, is hij de schakel tussen onderwijs en praktijk, hierdoor kan EduGIS vraaggestuurd werken. Verder heeft Tim de website edugis.nl een flinke update gegeven waardoor die voor docenten makkelijker te vinden en te gebruiken is. In samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken (afdeling BRO) ontwikkelde hij een vrij toegankelijke lessenserie waarbij leerlingen met actuele vraagstukken aan de slag kunnen.

Digitale geletterdheid 

Door collega’s wordt Tim omschreven als een vakdocent die openstaat voor nieuwe ontwikkelingen binnen de GIS-wereld. Hij maakt zich nieuwe materie snel eigen en vertaalt het naar praktische lessen. Dit gaat verder dan aardrijkskunde: met zijn kennis en vaardigheden in digitaal onderwijs, bedenkt Tim met gemak ook lesideeën voor andere vakken. Op die manier hoopt Tim ook aan digitale geletterdheid bij te dragen. Collega’s zien Tim naast goede aardrijkskundedocent ook als vraagbaak voor de hele school op het gebied van digitale geletterdheid en digitaal onderwijs.

De zoektocht naar de beste aardrijkskundeleraar begon eind april. Scholieren, directies en collega’s konden een leraar voordragen. De jury onder leiding van juryvoorzitter Roeland van Westerop bestudeerde alle aanmeldingen en bijgeleverde documentatie. Belangrijkste uitgangspunt was hierbij dat de winnaar andere docenten inspireert, vernieuwend werkt en de kracht van aardrijkskunde laat zien in de dagelijkse (les)praktijk. Uit de vele voorgedragen docenten koos de jury Tim Jonker als winnaar.

Door: Nationale Onderwijsgids