Veel decanen vinden dat leerlingen de profielkeuze te vroeg moeten maken, namelijk in het tweede of derde leerjaar. Ze zien dat leerlingen veel twijfelen en daardoor stress ervaren. “Ze zijn dan nog bezig met een heleboel andere dingen in hun hoofd en kunnen überhaupt moeilijk keuzes maken”, zegt Anouk Goossens, decaan op het Farelcollege in Ridderkerk. “De profielkeuze opent en sluit deuren voor je toekomst.” Sommige decanen pleiten daarom voor een soort tussenperiode in het derde of vierde leerjaar.
Beperkte vrijheid
Ook vindt ruim 44 procent van de decanen het huidige profielensysteem niet goed. Er is te weinig vrijheid om zelf vakken te kiezen binnen je profiel. Scholieren geven zelf aan dat ze meer willen kunnen combineren binnen hun profiel. Zo zegt iemand in een enquête onder middelbare scholieren verspreid via het Instagram-account van NOS Stories: "Ik wilde bijvoorbeeld natuurkunde én geschiedenis volgen, maar dat kon niet op mijn school."
Pushende ouders en docenten met vooroordelen
Daarnaast merken decanen dat ouders hun kind vaak pushen om een bepaalde richting op te gaan. Zij hebben daarin nog vaak te hoge verwachtingen. Maar ook docenten hebben soms nog het klassieke beeld dat natuurkunde meer waard is dan bijvoorbeeld beeldende vorming, ziet decaan Marc Drenth van het dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand.
Bovenstaande gegevens zijn afkomstig uit een enquête die NOS Stories verspreidde in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Schooldecanen en Leerlingbegeleiders (NVS-NVL). Meer dan 325 decanen en leerlingbegeleiders door het hele land hebben de enquête ingevuld.
Door: Nationale Onderwijsgids