Normal_basischool_lerares_kinderen_les_klas

Om de werkdruk van leerkrachten in het basisonderwijs te verlagen wordt circa 500 miljoen euro uitgetrokken, zo werd deze week bekend. Verwacht wordt dat dit geld onder andere wordt besteed aan extra hulp in de klas. De bijdrage en ondersteuning van onderwijsassistenten is van groot belang om de werkdruk omlaag te krijgen. Dat meldt RTL Nieuws.

Leerkrachten op de basisschool komen handen tekort om kinderen genoeg aandacht te geven. Onder en na schooltijd wacht vaak en grote berg papierwerk. Leerkrachten zijn namelijk eindverantwoordelijk voor hun klas. Dat geldt niet voor onderwijsassistenten. Zij hebben dus al die administratie niet en kunnen meer individuele aandacht besteden aan de kinderen, een van de leukste aspecten van het werk, zo vindt onderwijsassistente Iris Tuerlings.

Ook de diversiteit in het werk wordt als pluspunt beschouwd. Zo geven assistenten behalve individuele aandacht aan kinderen soms ook klassikaal les, of worden kinderen uit een plusklas begeleid. Omdat de klassen in het basisonderwijs echter steeds voller worden, is ook het werk voor de onderwijsassistenten intensiever of in sommige gevallen moeilijker geworden.

Tuerlings ziet als ideale situatie voor zich dat elke klas een eigen assistent heeft; pas dan zou de werkdruk voor leerkrachten én onderwijsassistenten echt worden verlaagd. Bovendien zouden leraren dan meer tijd krijgen om de kinderen individuele begeleiding te geven. Nu geldt dat alleen voor speciale leerlingen. Kinderen die gemiddeld scoren, krijgen minder aandacht.

De opleiding tot onderwijsassistent is ooit in het leven geroepen vanwege de hoge werkdruk van leerkrachten. Een hulp in de klas moest zorgen voor meer specialistische begeleiding van kinderen die extra zorg nodig hebben. De leerkracht kon dan verder met de rest van de klas. Tegenwoordig lijkt dit oorspronkelijke idee precies te zijn omgedraaid.

Studenten die tegenwoordig aan de opleiding beginnen, gaan uiteindelijk vaak een heel andere kant op. Volgens Ilse Moerkerke, initiatiefneemster van de opleiding bij het ROC Midden Nederland, moet de functieomschrijving voor onderwijsassistenten duidelijker worden, zodat ook voor hen de werkdruk lager wordt. Daarnaast is ze van mening dat de salarisverhoging ook voor deze groep nodig is. Op die manier zou het werk als assistent in de klas aantrekkelijker kunnen worden, zowel voor toekomstige als al eerder afgestudeerde studenten.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids