'Standenonderwijs, hoe afkomst nog steeds onze schoolloopbaan bepaalt'

Iedereen vindt dat mensen gelijke kansen moeten hebben waaronder gelijke toegang tot goed onderwijs. Maar wat nu als het onderwijs ongelijkheid in stand houdt? Dit betoogt Frans Leijnse in zijn boek "Standenonderwijs: hoe afkomst nog steeds onze schoolloopbaan bepaalt", dat deze week verschijnt. Dit meldt Uitgeverij Eburon. 

Radicaal sociaaldemocraat, politicus en socioloog Frans Leijnse bekleedde invloedrijke posities als lid van de Eerste en Tweede Kamer en de Sociaal-Economische Raad. Hij was hoogleraar bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en voorzitter van de Vereniging van Hogescholen.

Standenonderwijs 

Zijn boek is opgebouwd als een autobiografische schets. In een aantal thematische hoofdstukken behandelt Leijnse de voortdurende sociale ongelijkheid en ongelijke verdeling van kansen in het onderwijs. Een belangrijk inzicht is het standsgebonden karakter van ons hoger onderwijs. Volgens Leijnse kan dit nog steeds met recht standenonderwijs genoemd worden, vandaar de titel van zijn boek.

Academische cultuur

In zijn boek gaat Leijnse dieper in op de noodzakelijke emancipatie van de hogescholen en de conserverende rol die het onderwijsbeleid hierin speelt. Ook pleit hij voor de noodzaak de academische cultuur en vorming binnen de universiteiten beter te beschermen. Deze zouden binnen de universiteiten weer een centrale plaats moeten krijgen.

Door: Nationale Onderwijsgids
Beeld: Uitgeverij Eburon