Campagne #ikleesthuis van Nederlandse boekenwereld gesteund door Nicci French

Het wereldberoemde schrijversduo Nicci French steunt de ‘coronacampagne’ van de Nederlandse boekenwereld. Het duo heeft een spotje opgenomen dat vanaf donderdagmiddag wordt gedeeld op sociale media door koepelorganisatie CPNB en Nederlandse schrijvers.

"Het zijn vreselijke tijden", meldt Sean French. "Het beste dat je nu kan doen, is boeken lezen. In boeken bestaan geen grenzen of muren." Zijn vrouw Nicci Gerrard zegt het heel jammer te vinden dat ze nu niet naar Nederland kunnen komen. "We komen er al meer dan twintig jaar met veel plezier, om te praten met onze lezers. We hopen snel weer te kunnen komen; tot die tijd, blijf vooral veilig."

#Ikleesthuis

Het tweetal houdt in het filmpje een blaadje omhoog met de hashtag #Ikleesthuis, waarmee de boekenbranche deze maand aandacht vraagt voor thuis lezen. De campagne ging twee weken geleden van start en gaat zeker door tot mei.

NPO Radio 1

Volgens de sector heeft de campagne de afgelopen weken veel aandacht gekregen in media en online. De hashtag #Ikleesthuis wordt gebruikt door uitgevers, boekverkopers en bibliotheken. In de winkels die nog open zijn, lijkt er meer aanloop te zijn. Maar ook online wordt meer literatuur besteld.

Harde cijfers kan de CPNB nog niet geven; die worden pas over een week verwacht. De organisatie baseert zich nu op geluiden uit het veld.

Ook in programma's op NPO Radio 1 krijgt de campagne aandacht. Zo zullen schrijvers als Geert Mak, Adriaan van Dis, Tim Hofman, Stine Jensen, Heleen van Royen, Tom Douwsma, Marion Pauw, Charles den Tex en Jan Siebelink hun boekentips met de luisteraars delen.

Door: ANP