Rekenvaardigheden basisschoolleerlingen stil blijven staan in lockdown

Vrijwel alle basisschoolleerlingen zijn er qua rekenprestaties op achteruit gegaan toen de scholen dit voorjaar hun deuren moesten sluiten. Dat geldt vooral voor de bovenbouw van Nederlandse basisscholen. Kinderen in groep vijf tot en met acht maakten in het voorjaar van 2019 tijdens het rekenen een significante groei door, maar ontwikkelden zich nauwelijks in dezelfde periode in 2020. Dat blijkt uit onderzoek van Squla waarin zij de rekenprestaties van 1.779 basisscholieren tijdens de scholensluiting dit voorjaar heeft vergeleken met dezelfde periode in 2019. Dit meldt Squla.

In de analyse van Squla zijn de rekenprestaties onderzocht van kinderen die voor thuisgebruik een abonnement hebben op het platform. Hieruit blijkt dat de rekenprestaties van kinderen tijdens de scholensluiting duidelijk afwijken van de scores die scholieren tussen maart en juni 2019 behaalden. Zo boekten basisscholieren in groep vijf tot en met acht dat jaar nog een significante vooruitgang (+19,2 procent) met hun rekenskills. In 2020 was er geen sprake van een noemenswaardige vooruitgang (gemiddelde groei van +1,5 procent) en kwamen de rekenprestaties vrijwel tot stilstand.

Spelenderwijs beter leren rekenen

“Rekenen is bij ons een adaptief vak waarbij kinderen steeds moeilijkere vragen krijgen. Het niveau van de vragen is echter gelijk gebleven bij veel kinderen. Hieruit komt naar voren dat het afgelopen schooljaar voor veel kinderen op het gebied van rekenen een jaar met erg weinig groei was”, vertelt Roger Smeets, Head of Data Science van Squla. “Het is voor veel basisscholen een grote uitdaging om deze achterstanden in te lopen. Zeker nu steeds meer leerkrachten en leerlingen door de tweede golf in quarantaine zitten. Daarom is het voor kinderen extra belangrijk om hun rekenvaardigheden te blijven oefenen, liefst op een leuke manier. Zo kunnen ze spelenderwijs verbeteren.”

Volgens Pauline Rambonnet, Hoofd Educatie bij Squla, is rekenen heel goed in allerlei alledaagse situaties te oefenen: “Probeer er vooral een spelletje van te maken: houdt je kind van voetballen? Bereken dan samen de snelheid van de bal. Of is je kind dol op koken? Weeg dan alle ingrediënten samen af en maak er kleine rekensommen van. Oefenen thuis is goed, maar hou het vooral positief.”

Door: Nationale Onderwijsgids