Normal_img_2676_2__1_

Het lijkt erop dat steeds meer kinderen moeite hebben de toon of emotie van een tekst in te schatten zonder emoji's. In het onderwijs wordt nog weinig gebruikgemaakt van de emoji-taal. Daar moet verandering inkomen, dacht onderzoeker Maud Donga. Ze begon te experimenteren met een Emoji-leesplank. Hoe dat werkt? Leerlingen kunnen uitgeknipte emoji's over woorden plakken die een gevoel uitdrukken. Op deze manier lijken ze bijvoorbeeld in een reflectieverslag sneller bij hun emoties te komen. 

Lieke Huijbregts, docent op het Vitalis College in Breda, testte de Emoji-leesplank. Ze vroeg haar leerlingen hun eerste stagedagen te evalueren. Een meisje had een vervelende stagedag gehad. “Ze vond het lastig erover te praten. Pas na gebruik van de emoji’s kon ze woorden aan haar gevoel geven. En kon ik er met haar over praten”, aldus Huijbregts. Volgens Donga zijn emoji's herkenbaar, concreet en worden ze dagelijks gebruikt door de jeugd. Ook hoopt ze de generatiekloof te verkleinen met de Emoji-leesplank.

Professor Rob Martens, hoogleraar Onderwijskunde aan de Open Universiteit in Heerlen, verwelkomt de ontwikkeling. “Het is echt nodig dat het onderwijs meer aansluit bij de belevingswereld van kinderen.” De Emoji-leesplank kan daar volgens hem bij helpen. Lees het hele interview over de leesplank hier.

Door: Nationale Onderwijsgids / Bente Schreurs