Normal_kind_schrijven__screenshot_

Basisscholen, middelbare scholen en schrijfdeskundigen maken zich grote zorgen over de schrijfvaardigheid van kinderen. Er wordt vaak geklaagd over handschriften die niet leesbaar zijn. Dat zou komen doordat scholen de laatste jaren steeds minder gerichte aandacht besteden aan schrijfonderwijs. Dat meldt het AD.

De problemen met het schrijven gelden voor een derde van de kinderen aan het einde van groep 4. Naast een slecht handschrift blijkt de schrijfsnelheid een struikelblok en wordt er vaak geklaagd over een pijnlijke hand. Ook docenten op middelbare scholen valt dit op. 

Anneloes Overvelde, kinderfysiotherapeut en gepromoveerd op onderzoek naar kinderen met schrijfproblemen, zegt dat schrijven gaat om zowel motorische als taalkundige vaardigheden. Kinderen die te langzaam schrijven en daardoor de helft van de uitleg in de klas missen, hebben nog te veel moeite met de motoriek van het schrijven. Om de pennenstreken automatisch te laten verlopen, zijn volgens haar simpelweg meer ‘schrijfkilometers’ nodig.

Door de komst van laptops en tablets verdwijnt het schrijven met de hand op scholen steeds verder naar de achtergrond. Ook op pabo's krijgt het schrijfonderwijs steeds minder aandacht. Volgens schrijfexperts wordt schrijfvaardigheid behoorlijk onderschat. Met de hand schrijven zorgt er echter voor dat informatie beter blijft hangen dan wanneer er getypt wordt, benadrukt schrijfdocent Rijn van de Rozenberg. Kinderen die beter gaan schrijven, kunnen vervolgens ook beter spellen.

Petra van Haren, voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS), zegt dat de achteruitgang van de schrijfvaardigheid zelfs al begint bij peuters, met name omdat zij tegenwoordig veel meer tv kijken en minder vaak knutselen en tekenen. Dat komt de fijne motoriek, die nodig is voor het schrijven, niet ten goede.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids