Normal_pesten_gepest

Kinderen moeten hun hele basisschoolcarrière les krijgen in sociaal-emotionele vaardigheden om pestgedrag tegen te gaan. Scholen moeten daarbij inzetten op het preventief aanpakken van gedragsproblemen en op gedragsverandering. Hiervoor pleit gedragsdeskundige Kees van Overveld. Dit meldt Metro.

Van Overveld pleit voor aandacht voor sociaal-emotioneel leren. “Een kind die leert omgaan met zijn emoties, zoals angst en woede, kan beter omgaan met andere kinderen. En staat meer open voor kinderen die anders zijn. Daarnaast leren ze onder meer hoe ze rustig en afstandelijk op uitlokkend gedrag kunnen reageren.” De nieuwe wet Veiligheid is gericht op oplossingen op de korte termijn, maar niet op hoe je kinderen voorbereid op de toekomst, vindt Van Overveld. Ook had hij met de invoering van de nieuwe wet verwacht dat er meer eenheid zou komen in de manieren waarop scholen omgaan met pesten. Er zijn een aantal pestmethoden in omloop waarvan bekend is dat ze werken. Maar scholen zijn niet verplicht om hiervan één te kiezen. Van Overveld had graag gezien dat staatssecretaris Dekker wat meer druk had uitgeoefend om tot een compromis te komen.
 
In 2013 heeft Van Overveld ook al aandacht gevraagd voor preventie en sociaal-emotioneel leren. Hij was toen gevraagd door staatssecretaris Dekker om input te leveren voor de nieuwe wet Veiligheid op school. Zijn expertise als voormalig coördinator van het Expertisecentrum Gedrag van de Hogeschool Utrecht met als specialisatie pesten kwam daarbij goed van pas. Maar Van Overveld vindt dat er weinig gedaan is met zijn bijdrage aan de nieuwe wet. De wet verplicht basisscholen een actief beleid tegen pesten te voeren en jaarlijks kinderen te ondervragen of zij zich veilig voelen op school. Volgens Van Overveld gaat dit niet ver genoeg.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids