'Het is niet aan je uiterlijk te zien dat je autisme hebt'

Merle zit in het tweede jaar van de mbo-opleiding Persoonlijke begeleiding en maatschappelijk zorg. Ze ervaart veel prestatiedruk. “Er wordt van mij verwacht dat ik met autisme iedereen bijhoudt. Ik heb al vaak aangegeven dat ik moeite heb met leren en wat vaker hulp nodig heb. Je merkt gewoon dat de normale mens een tempo heeft die wij, met autisme of ADHD, angststoornissen, faalangst, wat dan ook, niet kunnen bijhouden.” Dat meldt Pointer. 

Merle is heel erg perfectionistisch en dat maakt samenwerken voor haar ingewikkeld. “Mensen met autisme kunnen een aangepast rooster krijgen of hebben het recht om niet samen te hoeven werken. Maar als ik dat aangeef bij mijn docent dan krijg ik te horen dat ik een sociale opleiding doe en samen ‘moet’ leren werken.”

Onbegrip 

Veel scholen zijn volgens Merle niet bekend met autisme. Zelf heeft ze ook veel onbegrip ervaren op haar basisschool, middelbare school en op het mbo. Op de middelbare school werd ze heel erg gepest en dat maakte het voor haar lastiger om goed te presteren, daar kreeg ze ook depressieve gevoelens door.

Pesten 

Tijdens de lockdown die ontstond door corona was Merle blij dat ze online les kon krijgen, maar het pesten ging door. Ze werd in de chat uitgescholden en door de kinderen uit haar klas werd ze de hele tijd op mute gezet, daardoor kon ze niet zeggen of vragen. Uiteindelijk liep ze achter in haar schoolwerk en ging het mentaal steeds slechter.

Autisme 

Merle werd steeds banger voor sociale plekken. Ze wilde naar een psycholoog, maar vanwege corona was er een lange wachtrij. Pas een half jaar later kreeg Merle EMDR-therapie voor het pesten en kwam ze erachter dat ze autisme heeft. Voor Merle vallen er nu dan ook een heleboel dingen op zijn plek. “Ik ben best aanwezig, maar als ik overprikkeld ben kan ik opeens heel afwezig zijn.”

Niets gedaan aan mentale gezondheid van jongeren 

Merle vindt dat er veel wordt gepraat over de mentale gezondheid van jongeren, maar er wordt helemaal niets aangedaan. Merle vindt dan ook dat men moet gaan kijken waar het daadwerkelijke probleem zit. Mist er bijvoorbeeld iets in het onderwijs waardoor jongeren steeds meer angststoornissen ontwikkelen? En hoe kan het pesten het best aangepakt worden? Moeten docenten tijdens hun opleiding niet meer leren over mentale gezondheid? Zodat zij ook leren wat ze moeten doen als een leerling depressief raakt.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk