Normal_pesten__digitaal_pesten__laptop__po__vo__so__online_pesten

Ondanks de massale aanwezigheid van kinderen online – 1 op de 3 internetgebruikers is onder de 18 jaar – wordt te weinig gedaan om hen te beschermen tegen de risico’s van de digitale wereld en om hun toegang tot veilige online content te vergroten. Dat zegt UNICEF vandaag bij de publicatie van het jaarlijkse rapport ‘State of the World’s Children’, dat dit jaar focust op ‘Children in a digital world’. Dit meldt UNICEF.

oor het eerst zet UNICEF de invloed van digitale technologie op de levens van kinderen grondig op een rij, daarbij zowel gevaren als kansen identificerend. Volgens UNICEF zijn overheden en bedrijven onvoldoende met de tijd meegegaan, waardoor kinderen aan nieuwe risico’s worden blootgesteld. Tegelijkertijd hebben miljoenen van de meest arme kinderen geen toegang tot de digitale wereld.
 
Het rapport onderzoekt de voordelen die digitale technologie kan bieden aan de meest achtergebleven kinderen, in armoede of in noodsituaties. Het gaat bijvoorbeeld om toegang tot informatie, maar ook het ontwikkelen van vaardigheden voor een digitale werkplek of het verkrijgen van een platform om te communiceren en anderen te ontmoeten. Volgens het rapport missen miljoenen kinderen deze kans. 
 
Het rapport onderzoekt ook hoe internet de kwetsbaarheid van kinderen vergroot. Het gaat hier om misbruik van privé informatie, toegang tot kwaadaardige content en cyberpesten. De overvloedige aanwezigheid van mobiele devices, stelt het rapport, heeft online toegang voor veel kinderen mogelijk gemaakt zonder ouderlijk toezicht – waardoor gevaren groter worden.
Digitale netwerken zoals het Dark Web en cryptovaluta maken de ergste vormen van uitbuiting en misbruik mogelijk, waaronder mensenhandel en ‘made to order’ online kindermisbruik. 
 
Het rapport presenteert data en analyse over online gebruik van kinderen en over de impact van digitale technologie op het welzijn van kinderen, waaronder ook het groeiende debat over digitale verslaving en de effecten van schermtijd op hersenontwikkeling.
 
In het rapport doet UNICEF enkele praktische aanbevelingen. Zo moeten kinderen beschermd worden tegen gevaar online, waaronder misbruik, uitbuiting, mensenhandel, cyberpesten en toegang tot ongeschikte content. Ook hun privacy en identiteit online moet beschermd worden. Daarnaast hebben kinderen goed onderwijs in digitale vaardigheden nodig om hen geïnformeerd, veilig en betrokken te houden.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids