Logo_roc_amsterdam_logo

Het Practoraat Creatief Vakmanschap van het ROC van Amsterdam bestaat twee jaar. Dit practoraat experimenteert met nieuwe vormen van onderwijs om de creatieve mbo-student optimaal voor te bereiden op een toekomst in de creatieve sector. Op donderdagmiddag 15 juni wordt dit gevierd met een bijzonder symposium. Gastspreker is Jan Rotmans, hoogleraar transitiekunde. Drie excellente studenten ontvangen uit handen van de wethouder van onderwijs Simone Kukenheim een prijs voor het beste businessplan. Dit meldt ROC van Amsterdam.

Het Practoraat Creatief Vakmanschap experimenteert met nieuwe vormen van onderwijs om de creatieve mbo-student optimaal voor te bereiden op een toekomst in de creatieve sector. Eigen werk creëren en goed kunnen netwerken zijn daarbij voorwaarden voor succes. De gemeente Amsterdam investeert vanuit de Amsterdamse MBO-Agenda in projecten van het Practoraat. 
 
Het Practoraat Creatief Vakmanschap ontwikkelt sinds 2015 programma’s om de creatieve leerlijn in het mbo te versterken en aan te vullen. Een voorbeeld is het new creative starters programma, een programma dat inspireert met aansprekende rolmodellen uit het werkveld, en je ook leert hoe je een eigen onderneming runt. Er wordt gewerkt in peergroups die begeleid worden door alumni. 
 
In co-creatie met andere creatieve mbo-scholen in Amsterdam bouwt het Practoraat aan een plek waar creatieve makers ook na hun opleiding de kans krijgen hun creatieve en ondernemende skills in een netwerk verder te ontwikkelen. Er wordt intensief samengewerkt met de pioniers van het nieuwe werken; succesvolle alumni van het creatieve mbo.
 
Wethouder Simone Kukenheim: “Het Amsterdamse Practoraat Creatief Vakmanschap wordt gezien als een voorbeeld voor mbo-instellingen in het land. Creatieve vakmannen en –vrouwen zijn een onmisbare schakel in een van de topsectoren van Nederland: de creatieve industrie. Met de 2000 euro die ik mag uitreiken aan excellente studenten om hun onderscheidende businessplannen uit te voeren, kunnen zij een vliegende start maken als ondernemer.” 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids