Normal_basisschool

Uit onderzoek blijkt dat bij de keuze voor een schoolniveau het sociale milieu van basisschoolleerlingen nog steeds een rol speelt. De onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen pleiten daarom voor een verplichte bijstelling naar boven van het schooladvies als de eindtoets daarvoor aanleiding geeft. Dit meldt de Algemene Onderwijsbond.

De onderzoekers baseren hun conclusies op de analyse van in totaal 163 wetenschappelijke onderzoeken uit Nederland en andere westerse landen van na het jaar 2000. Zij zagen dat scholen steeds minder vaak dubbel adviezen geven aan leerlingen, terwijl dat voor de leerling voordelig kan zijn. Ook krijgen kinderen uit een lager sociaal milieu vaak een wat lager schooladvies dan kinderen van hoogopgeleide ouders. In de huidige wetgeving is het mogelijk om het advies op te schalen wanneer de verplichte eindtoets in mei hoger uitvalt dan het schooladvies dat voor 1 maart wordt afgegeven. Van de 6200 leerlingen die hiervoor in aanmerking kwamen in het schooljaar 2014/2015, werd bij slechts bij 1 op de 6 het advies daadwerkelijk herzien. 
 
Onderzoeker Hanke Korpershoek zegt dat een onafhankelijke toets geen onderscheid maakt tussen een lager en hoger sociaal milieu. Het hoger presteren op de eindtoets laat zien dat een leerling dat niveau aankan. Op basis van die toets zou die leerling dan een hoger advies moeten krijgen. Daarnaast is het delen van relevante gegevens over de leerling tussen de onderwijssectoren belangrijk. Al moet het kind daarbij wel centraal staan, aldus Korpershoek. De bevindingen in dit onderzoek zijn ook in grote lijnen door te trekken naar de overgang tussen vmbo en mbo, volgens de onderzoekers.
 
© Nationale Onderwijsgids