Logo_wiskunde_rekenmachine_rekenen_les

Op 28 januari debatteert de Vast Kamercommissie Onderwijs over de invoering van de verplichte rekentoets in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Eerder deze week stuurden diverse onderwijsorganisaties en vakbonden een gezamenlijke brandbrief aan de Kamercommissie om hun zorgen kenbaar te maken over de invoering. De Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs deelt deze zorgen maar mist praktische oplossingen in de brandbrief. Dit meldt JOB.

De Jongerenorganisatie is kritisch over het huidige beleid voor de invoering van de rekentoets. De organisatie erkent het belang van rekenonderwijs en steunt de referentieniveaus. Echter, zolang het rekenonderwijs op veel mbo-instellingen nog ondermaats is, worden leerlingen slechts de dupe van het verplichte examen rekenen.

Volgens JOB krijgt de organisatie namelijk nog steeds berichten van studenten en docenten dat het rekenonderwijs op scholen niet op orde is. De klassen zijn te groot, de docent kan zelf niet rekenen of mist didactische vaardigheid of er wordt zelfs helemaal geen rekenles gegeven. JOB vraagt zich in die gevallen af waar het extra geld is gebleven dat mbo-scholen hebben ontvangen om het rekenonderwijs op peil te brengen.

De organisatie denkt dat de oplossing dan ook niet gezocht moet worden in het verplicht stellen van een rekentoets en vaststellen van slaagcesuren maar in het aanpakken van de scholen zelf. Lange tijd was zowel op het mbo als het voortgezet onderwijs het rekenonderwijs geen vanzelfsprekendheid. Die achterstand moet eerst ingehaald worden en het is mede de verantwoordelijkheid van de minister om onderwijsinstellingen daarop aan te spreken, stelt JOB.

© Nationale Onderwijsgids