Normal_peuter_schaduw

Het stimuleringsprogramma Instapje, dat gericht is op het vergroten van de onderwijskansen van kinderen van 1 tot 2 jaar uit achterstandssituaties is door de Erkenningscommissie Jeugdinterventies beoordeeld als goed onderbouwd. Dit meldt het Nederlands Jeugd Instituut.

Instapje is een gezinsgericht stimuleringsprogramma gericht op het vergroten van de onderwijskansen van kinderen van 1-2 jaar uit achterstandssituaties. Ouders worden gedurende 26 weken thuis bezocht door een Instapje-medewerkster. Tijdens deze huisbezoeken leren de ouders aan de hand van concrete vuistregels voor interactie en spelactiviteiten de ontwikkeling van hun kind te stimuleren. Zo wil Instapje de onderwijskansen van kinderen uit achterstandssituaties te vergroten door de kwaliteit van interactie tussen ouder en kind te verbeteren.
 
Er zijn handleidingen voor de coördinator en Instapje-medewerkster, een programmaboek voor ouders en spelmateriaal en boekjes voor de kinderen. Het programmaboek voor ouders is beschikbaar in het Nederlands en Turks. Daarnaast is er een boekje met liedjes en versjes. Er is hiervan een versie in het Nederlands, Turks, Surinaams en Antilliaans.
 
Instapje is gebaseerd op inzichten over de relatie tussen de kwaliteit en de inhoud van de ouder-kindinteractie en schoolsucces van kinderen. Ouders doen met hun kind activiteiten die de ontwikkeling van het kind stimuleren en ouders leren hoe ze dagelijkse situaties kunnen benutten om hun kind te stimuleren. Er ontstaat een stimulerend gezinsklimaat. In huisbezoeken leren de ouders aan de hand van vuistregels voor interactie hoe ze de activiteiten op een sensitieve-responsieve manier kunnen doen met hun kind om een (meer) optimale ontwikkeling mogelijk te maken: de interactie met hun kind wordt bevorderd.
 
In Nederland heeft één effectstudie plaatsgevonden waaruit bleek dat de Instapje-kinderen hoger scoorden op de Bayley-ontwikkelingsschalen dan de controlegroep. Naar aanleiding van deze resultaten is de duur van Instapje verlengd. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids