Normal_kinderopvang_spelen_ballenbak_ballen

Sinds een half jaar is het Klachtenloket Kinderopvang actief. De meest vragen die het loket binnenkrijgt gaan over de opzegtermijn en betalingsverplichting, gevolgd door vragen over het aanbod van opvangpakketten, tarieven en ruildagen. Naast vragen, uiten ouders ook regelmatig hun zorgen over de kwaliteit van de geleverde opvang en dan met name op het gebied van hygiëne. Dat meldt Klachtenloket Kinderopvang. 

Het klachtenloket krijgt regelmatig vragen over de opvangtoeslag, de terugvordering door de belastingdienst en het verstrekken van jaaropgaven. De vragen die het loket binnenkrijgt over de buitenschoolse opvang gaan voornamelijk over het vervoer naar school en het aanspraak kunnen maken op opvang op de gewenste dagen, al dan niet op basis van een eerdere toezegging. Het adviesrecht van oudercommissies over tariefswijzigingen is ook een onderwerp waar het loket veel vragen over krijgt.

Het loket behandelt nu zo'n 180 informatieve telefoongesprekken en 15 tot 20 klachtmeldingen per maand. Daarnaast zijn er maandelijks zo'n 5 tot 6 doorverwijzingen naar de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen. Naast vragen heeft het klachtenloket ook enkele meldingen van incidenten behandeld, bijvoorbeeld over een kind dat ongemerkt het terrein van de opvang had verlaten. Naast ouders en oudercommissies nemen ook ondernemers contact op met het loket. Zij komen met vragen of zij de juiste stappen hebben ondernemen en welke stappen zij nog meer kunnen ondernemen in de klachtbehandeling. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids