Normal_staatssecretaris_sander_dekker

In een brief aan de Tweede Kamer zegt staatssecretaris Dekker van Onderwijs zich te verbazen over de conclusie van onder meer hoogleraar Ruben Fukkink dat vroeg- en voorschoolse educatie (vve) geen effect heeft. De hoogleraar Kinderopvang van de Universiteit van Amsterdam deed zijn uitspraak in het televisieprogramma Brandpunt. Tjitske Siderius van de SP vroeg de staatssecretaris daarop om een reactie. Dit meldt openbare scholenvereniging VOS/ABB.

Fukkink en zijn collega's analyseerden 21 onderzoeken naar het effect van vve. Daaruit concludeerden zij dat vve niets doet voor de ontwikkeling van jonge kinderen. “Er is nul resultaat voor rekenen, nul resultaat voor taal, nul voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Het is nul”, zegt de hoogleraar in Brandpunt.

Staatssecretaris Dekker vindt de conclusies van Fukkink verrassend omdat er “voor de Nederlandse situatie nog geen overtuigend effectonderzoek is gedaan”. In onderzoeken die tot dusver zijn uitgevoerd, ontbreken controlegroepen van kinderen zonder vve, schrijft hij. Het meenemen van deze studies in de analyse geeft daarom een onbetrouwbaar beeld van de effecten van vve in Nederland, aldus de staatssecretaris.

Daarnaast wijst hij op onderzoek uit de Verenigde Staten waaruit blijkt dat vve juist wel diverse positieve effecten kan hebben op de ontwikkeling van kinderen. “Uiteraard kunnen deze resultaten niet één op één vertaald worden naar Nederland”, vervolgt Dekker, maar toch beschouwt hij ze als “veelbelovend”.

In Nederland lopen op dit moment twee onderzoeken naar de effecten van vve. Het pre-COOL onderzoek is een langetermijnstudie die de (mogelijke) verschillen in ontwikkeling tussen peuters met en zonder vve onderzoekt. Bij de pilot Startgroepen wordt daarnaast de relatie tussen de leeromgeving van de basisschool en de ontwikkeling van peuters met een risico op een achterstand onderzocht. Van beide onderzoeken worden de resultaten binnen enkele maanden verwacht. Daarnaast onderzoekt het Centraal Planbureau voor de Statistiek de effecten van vve op zittenblijven in groep 1 en 2 van de basisschool. Naar verwachting zijn de uitkomsten van dit onderzoek in de zomer van 2016 bekend. De staatssecretaris belooft de Kamer voor het zomerreces van 2016 te informeren over de ontwikkeling van kinderen die vve hebben gevolgd.

© Nationale Onderwijsgids