Normal_kinderopvang_peuter_kleuter_meisje_speelgoed_spelen

Hoewel op emotionele kwaliteit de voorschoolse voorzieningen gemiddeld tot hoog scoren, blijken Nederlandse peuters weinig aangemoedigd en begeleid te worden in de ontwikkeling van taal- en cognitieve vaardigheden, zoals nieuwe woorden leren, doelen stellen, plannen maken en doorzetten. Op educatieve kwaliteit blijken de Nederlandse crèches en peuterspeelzalen dan ook laag tot gemiddeld te scoren, zo blijkt uit het rapport 'pre-COOL cohortonderzoek; resultaten over de voorschoolse periode'. Dat meldt het Kohnstamm Instituut.

Uit het rapport blijkt dat op Nederlandse kinderdagverblijven en peuterspeelzalen de sfeer goed is, de leidsters open staan voor signalen van de kinderen en ze leven zich goed in de kinderen in. Activiteiten die hieraan bijdragen zijn bijvoorbeeld voorlezen en kringgesprekken voeren. Voor het pre-COOL cohortonderzoek zijn bijna drieduizend peuters en kleuters jarenlang gevolgd. Er werd gekeken naar de invloed van voor- en vroegschoolse opvang en educatie op hun ontwikkeling.

Er blijken nauwelijks verschillen in opvoedingsstijl te zitten tussen autochtone en allochtone gezinnen. Wanneer er al sprake is van verschillen, zijn deze vooral gerelateerd aan een hogere mate van stress die laagopgeleide ouders ervaren bij de opvoeding van hun kind.

Kinderen met lager-opgeleide ouders blijken al op tweejarige leeftijd gemiddeld minder goed te scoren op een selectieve aandachtstaak dan kinderen uit gezinnen met een hoge sociaaleconomische status. Naarmate de kinderen ouder werden, nam dit verschil af. De geboden kwaliteit van de opvang zou een rol kunnen spelen in het terugdringen van deze verschillen. Dit zou blijken uit de hogere scores van kinderen die op een instelling zaten waar de kwaliteit, met name de geboden educatieve ondersteuning, hoger was. Vooral instellingen die werken met een programma voor voor- en vroegschoolse educatie blijken een hogere kwaliteit te hebben. Ook is er op die instellingen sprake van een continue professionalisering in de vorm van regelmatig inhoudelijk teamoverleg, coaching en begeleiding van medewerkers. Ook reflecteren ze op het eigen handelen. 

© Nationale Onderwijsgids