Opvallend reclamebeeld in tijden waarin de Kerk onder vuur ligt: een vrouwelijke paus die gelukzalig in een pausmobiel wordt rondgevoerd. De Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) wil er nieuwe studenten mee lokken. 'Niet iedereen is hier gelukkig mee, nee,' zo meldt de Belgische krant De Standaard.

'Er wordt gemengd gereageerd op onze campagne', zegt HUB-woordvoerder Filip Clarisse. 'De meesten vinden ze goed maar er zijn ook tegenstanders. Mensen vinden het ongepast om in deze tijden naar de Kerk te verwijzen. Van de Kerk zelf hoorden we niets. Die negatieve opmerkingen zijn niet zo erg. Ze geven aan dat de campagne opvalt. Dat ze stopping power heeft, zoals dat in marketingtermen heet. Dat was de bedoeling.'

Dicht bij doelgroep
De campagne is uitgedacht door een Antwerps reclamebureau. 'Er waren enkele voorstellen', zegt Clarisse. 'We lieten ze allemaal uittekenen en gingen ermee langs bij een honderdtal studenten. Vooral eerstejaars, omdat die dichtst bij onze doelgroep staan: de laatstejaars in het middelbaar onderwijs.'

Het overgrote deel van de HUB-studenten koos voor het meisje in de pausmobiel. Dat beeld belichaamde het best de realisatie van een haast onbereikbare droom die vervat zit in de slogan Wat je ook wil bereiken, ga ervoor. Het reclamebureau mocht de pausin-campagne uitwerken. 'Ze hebben daarvoor niet een van onze studentes gebruikt maar een professioneel model', zegt Filip Clarisse. 'Er kwam wel wat fotoshop aan te pas de mensen op de voorgrond erbij te krijgen.'

Het campagnebeeld is twee jaar geleden al eens gebruikt met de slogan 'Ga ervoor'. Vorig jaar werd een andere campagne opgezet rond studenten met speciale ambities: eentje wilde op Rock Werchter spelen, een ander wilde een date met de Vlaamse presentatrice Erika Van Tielen (foto).

Nu keerde HUB dus terug naar het meisje in de pausmobiel, ook al is dat beeld vandaag schokkender dan twee jaar geleden. 'Opvallend', zegt Clarisse nog. 'Dit is eigenlijk de eerste kerkreferentie die ik zie in de reclame zie.'