Normal_geld__pennen__contract__afspraak

De onafhankelijke Adviescommissie Bekostiging Hoger Onderwijs en Onderzoek overhandigt op woensdag 15 mei haar rapport aan minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Hierin brengt de commissie advies uit over wijzigingen in de manier waarop hoger onderwijs en onderzoek gefinancierd worden aan universiteiten en hbo’s. Dit meldt Rijkoverheid.

Op 30 oktober 2018 heeft de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de Adviescommissie Bekostiging Hoger Onderwijs en Onderzoek ingesteld om haar te adviseren over een aanpassing van de huidige bekostigingssystematiek die al in 2020 te implementeren is. In haar opdracht is in het bijzonder aandacht gevraagd voor de kostenontwikkelingen in opleidingsgebieden en specifiek de knelpunten in de bekostiging van het bèta en technisch onderwijs en onderzoek, de nominale bekostigingssystematiek in relatie tot toegankelijkheid en gelijke kansen in het hoger onderwijs, financiële prikkels in de onderwijsbekostiging ten aanzien van studentenaantallen en, tot slot, de verdeling van de onderzoekbekostiging van universiteiten en van hogescholen.
 
In het regeerakkoord is afgesproken dat in deze kabinetsperiode de bekostigingssystematiek voor het hoger onderwijs wordt herzien, met daarbij specifieke aandacht voor technische opleidingen. Om tot zo’n herziening te komen is door het Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) de huidige bekostigingssystematiek tegen het licht gehouden. Het rapport van dit instituut schetst diverse varianten als alternatief voor de huidige wijze van financieren. Het CHEPS heeft acht varianten uitgewerkt, maar uit het rapport blijkt dat universiteiten en hogescholen verschillend denken over welke aanpassing wenselijk is. Om de minister hierin te adviseren is de Adviescommissie Bekostiging Hoger Onderwijs en Onderzoek ingesteld.
 
De Adviescommissie Bekostiging Hoger Onderwijs en Onderzoek zal op 15 mei aanstaande het adviesrapport hierover overhandigen aan minister Van Engelshoven.
 
Door: Nationale Onderwijsgids