Normal_winnaars_inholland_onderzoeksprijs2016_-_geert_de_vries_en_harmen_bijwaard

Het onderzoek naar stralingsdoses in de radiologie heeft de Inholland Onderzoeksprijs 2016 gewonnen. Tijdens het onderzoek hebben studenten van de opleiding Medisch Beeldvormende & Radiotherapeutische Technieken (MBRT) van Hogeschool Inholland Haarlem metingen gedaan in ziekenhuizen naar de gebruikte stralingsdoses bij diverse radiologische onderzoeken, zoals CT-scans. De prijs werd uitgereikt tijdens de jaarlijkse Dag van het Onderzoek 2016 van Hogeschool Inholland. Dat meldt Hogeschool Inholland.

De lezing, discussies en workshops op de Dag van het Onderzoek bij Inholland in Den Haag stonden in het teken van de creatie van publieke waarde van onderzoek en onderwijs. Een vakjury reikt op deze dag de jaarlijkse Onderzoeksprijs uit aan een onderzoeker (of team van onderzoekers) van Hogeschool Inholland die een maatschappelijk relevant, praktijkgericht onderzoeksproject uitvoerde. Er waren vijf genomineerde onderzoeken, die kans maakten op de Publieksprijs en de Onderzoeksprijs.

De Onderzoeksprijs 2016 ging naar Geert de Vries, docent-onderzoeker, en Harmen Bijwaard, lector Medische Technologie. Hun onderzoek ‘A comparison of radiation doses of radiology procedures to Diagnostic Reference Levels (DRLs) in Dutch Hospitals’ scoorde volgens De Deugd op alle criteria een voldoende. De jury oordeelde onder andere dat het voor Nederland nieuw onderzoek is en dat het een onderzoek is over een praktijkprobleem van ‘toenemende stralingsbelasting’ dat nog niet eerder is onderzocht. De geldprijs van 5000 euro zal ten goede komen aan verder onderzoek.

Nieuw dit jaar was de Publieksprijs, waarbij het aanwezige publiek haar stem kon uitbrengen op een van de vijf genomineerde onderzoeken. De Publieksprijs werd gewonnen door Bob Götte, docent Communicatie bij Inholland Diemen, voor zijn ontwerpgerichte onderzoek ‘Cirkelen rond peerreview’. Daarvoor ontwikkelde hij een peerreviewscenario dat het leerproces van studenten van zijn opleiding ondersteunt. Götte deed het onderzoek ter afronding van zijn masteropleiding Leren & Innoveren. Hij won een bedrag van 1000 euro, dat naar nieuw onderzoek zal gaan.

© Nationale Onderwijsgids