Bordspel Floreraar?! verbetert veerkracht van toekomstige docenten

Het nieuwe bordspel Floreraar moet de veerkracht van aankomende leraren verhogen. Floreraar is ontwikkeld door onderzoekers Irene Poort en Marjon Fokkens-Bruinsma van de Faculty of Behavioral and Social Sciences van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Lerarenopleidingen door heel het land zetten het bordspel inmiddels in en ook gebruiken schoolopleiders het voor beginnende docenten. Dit melden de RUG en OOG TV.

Er is sprake van hoge uitval onder docenten en om het beroep te kunnen volhouden is meer veerkracht nodig. Via het bordspel wordt het gesprek hierover aangegaan op een laagdrempelige manier. Veerkracht is namelijk te ontwikkelen, stellen de onderzoekers. Veerkracht gaat niet alleen over kunnen omgaan met tegenslagen, terugveren of herstellen, maar ook over ontwikkelen en zelfs floreren. Vandaar de naam van het bordspel. Door hier proactief mee bezig te zijn, kan de veerkracht van een aankomende leraar worden versterkt. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky