Normal_leerling_docent_leerkracht

Veel medewerkers in het primair onderwijs (80 procent) zijn tevreden tot heel tevreden met hun baan. De medewerkers zijn het meest te spreken over de inhoud van het werk, de samenwerking met collega's en de mate van zelfstandigheid. Minder tevreden zijn zij over de beloning, loopbaanmogelijkheden en de hoeveelheid werk. Dit blijkt uit de Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2016. Dat meldt Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs.

Bijna veertig procent van het onderwijspersoneel geeft aan dat hun leidinggevende hen in grote mate stimuleert kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Ruim driekwart van de medewerkers heeft de afgelopen twee jaar een opleiding of cursus voor het werk gevolgd. Verder zegt bijna de helft nu geen behoefte te hebben aan een opleiding of cursus terwijl een kwart aangeeft nieuwe kennis en vaardigheden te missen.

Ton Groot Zwaaftink, voorzitter Arbeidsmaktplatform PO, benadrukt dat alle medewerkers in het primair onderwijs hard nodig zijn door de vergrijzing, minder pabo-gediplomeerden en een minder sterke leerlingenkrimp in veel regio's en soms zelfs groei. “Om voldoende jonge leerkrachten aan te trekken, gaan we onder middelbare scholieren via sociale media en de website van een studiekeuze leermethode laten zien hoe divers het beroep van leraar is”, aldus Zwaaftink.

Het blijven professionaliseren is nodig voor een goede onderwijskwaliteit en ook voor de eigen inzetbaarheid en loopbaanontwikkeling. Een hogere instroom van studenten op de pabo bereiken kan volgens het platform door leerlingen in het voortgezet onderwijs en andere aspirant-leerkrachten goed voor te lichten over het vak van leraar. Ook campagnes om bijvoorbeeld de aantrekkelijkheid van de sector en de pabo zichtbaar te maken kunnen hierbij helpen. Verder wil het platform de pabo-afgestudeerden die in een andere sector zijn gaan werken verleiden om voor de klas te staan.

De uitval valt te verminderen door onder andere de pabo en het werk beter te laten aansluiten bij de interesses van verschillende (potentiele) doelgroepen, zoals mannelijke leraren en academici. Het bieden van loopbaanontwikkelingsmogelijkheden en goede arbeidsvoorwaarden- en omstandigheden zijn aspecten voor het HRM-beleid om zittende leerkrachten aan de sector te binden. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids