Normal_onderwijs_schoolbord_

Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs verdedigen hun begroting voor 2017 en het beleid van de afgelopen jaren. De bewindslieden wijzen op de behaalde resultaten. Volgens de minister is er de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt: het mbo is een voorbeeld voor andere landen, de kwaliteit van de lerarenopleidingen is verbeterd en het studievoorschot biedt ruimte voor kwaliteitsverbetering in het hoger onderwijs. Dat meldt de Tweede Kamer.

De staatssecretaris betoogt dat er minder middelmaat is in het onderwijs: meer geslaagden ondanks hogere exameneisen, een verdubbeling van het aantal excellente scholen, een halvering van het aantal zwakke scholen en meer uitdagingen voor leerlingen met ambitie en talent.

Moeten basisscholen hun advies voor het voortgezet onderwijs aanpassen als de eindtoets hoger uitvalt? Vermue (PvdA) en Kuzu (GrKÖ) vinden van wel, maar de staatssecretaris vindt het voldoende dat basisscholen hun advies heroverwegen. Het is volgens hem geen goed idee om de eindtoets weer leidend te maken. Dat zorgt voor toetsstress, ondergraaft het schooladvies en zorgt ervoor dat vooral hoogopgeleide ouders hun kinderen weer naar toetstraining sturen.

Er is een probleem bij de doorstroom van mbo naar hbo, stelt Grashoff (GroenLinks) vast. Er gebeurt veel om die verbeteren, zegt Mohandis, maar we zijn nog niet waar we willen zijn. Hij steunt het pleidooi van Bruins (ChristenUnie) voor meer ondersteuning en begeleiding van "stapelaars". Bussemaker zoekt de oplossing voor de slechte doorstroom van mbo naar hbo vooral in een betere matching en studiebegeleiding. Zij is positief over Rogs (CDA) voorstel over meer schakeltrajecten. Duisenberg (VVD) pleit voor minder vrijblijvendheid: maak van begeleiding een plicht in plaats van een recht.

Moeten leerlingen met een vmbo-tl-diploma altijd kunnen doorstromen naar het havo? Sommige scholen stellen nu eisen aan het gemiddelde examencijfer. Vermue, Grashoff, Van Dijk (SP), Van Meenen (D66), Bruins en Kuzu pleiten daarom voor een doorstroomrecht. Maar Dekker vreest dat dan veel leerlingen met een smal vakkenpakket en lage cijfers uitvallen. Wel is hij voor een duidelijke landelijke norm.
Moet artikel 23 van de Grondwet over de vrijheid van onderwijs aangepast worden? Dekker is voor de vrijheid van onderwijs, maar die is geen vrijbrief voor kwalitatief slecht onderwijs of voor onderwijs dat in strijd is met de Nederlandse kernwaarden.

De Kamer debatteerde eerder op 3 november over de Onderwijsbegroting. Zij stemt op 8 november over de ingediende moties en later dit jaar over de begroting.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids