Normal_lezen__leesvaardigheid__kind__taal__boek__taalvaardigheid

Het leesplezier en de leesvaardigheid van kinderen en jongeren wordt voor een groot deel bepaald op school. Maar hoe kan het leesplezier en de leesvaardigheid van kinderen en jongeren in het onderwijs worden gestimuleerd? Deze en meer vragen komen aan bod op het wetenschappelijk congres 'Succesvol lezen in het onderwijs' op 10 november in Amersfoort. Dat meldt Stichting Lezen.

Inspirerende docenten, uitdagende (taal)lessen, goede (les)boeken en een goed uitgeruste mediatheek; dit alles draagt bij aan een positief leesklimaat waarin kinderen en jongeren kunnen uitgroeien tot enthousiaste en vaardige lezers. Sommige kinderen komen van huis uit niet veel in aanraking met boeken, juist bij deze leerlingen maken scholen het verschil.

Tijdens het congres presenteren bijzonder hoogleraren Roel van Steensel (Leesgedrag) en Eliane Segers (Lezen en Digitale Media) recent eigen onderzoek. Ook vertellen zij meer over hun onderzoeksplannen voor de komende periode. Verder zijn er ook verschillende deelsessies rondom belangrijke vraagstukken in het leesonderwijs. Hoe kun je als docent de leesvlam in je leerlingen aanwakkeren? Hoe kunnen zwakke lezers extra worden begeleid? Kunnen digitale tools ondersteuning bieden bij begrijpend lezen? En welke vernieuwingen zijn mogelijk in het huidige literatuuronderwijs?

Het congres is bedoeld voor alle onderzoekers, leesbevorderaars, beleidsmakers, schoolleiders, docenten basis- en voortgezet onderwijs, taal- en leescoördinatoren, taalspecialisten, bibliotheekmedewerkers en andere geïnteresseerden die meer willen weten over recent onderzoek naar lezen in het primair en secundair onderwijs. Op www.lezen.nl/wetenschappelijkcongres ismeer informatie over het congres te vinden.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids