Normal_kinderen__les__hulp__juf__lerares__onderwijzer__docent__leerlingen__po__vo

Een deskundige jury heeft zes kandidaten genomineerd voor de twee NRO-verbindingsprijzen. Deze prijzen onderstrepen het belang van onderzoek met relevantie voor de onderwijspraktijk. De prijzen stimuleren onderzoekers om te streven naar kennisbenutting en leraren om gebruik te maken van wetenschappelijk onderzoek en producten die daarop zijn gebaseerd. Dat meldt Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Voor de NRO-onderwijsprijs voor leraren zijn genomineerd: Rodica Ernst (Udens College) en het META-team – De metadenkende leerling: effecten van de META-methode, Petra Husmann-Verweij (OBS De Boeier, Lelystad) – Rekengesprekken voeren en tot slot Karin Nijman (Ichthus Lyceum, Driehuis) en Inge Verstraete – Handvoek Leren Leren voor het Voortgezet Onderwijs – 5 krachtige leerprincipes vertaald naar de praktijk.

Voor de NRO-VOR-praktijkprijs voor onderzoekers zijn genomineerd: Joris Hoeboer (Haagse Hogeschool) – Een beweegparcours als praktisch alternatief voor een motoriektest in het bewegingsonderwijs, Monica Koster en Renske Brouwer (Universiteit Utrecht) – Beter leren schrijven met Tekster, dé lesmethode voor schrijfvaardigheid voor groep 6 tot en met 8 en tot slot Lia Voerman (Universiteit Utrecht) en Frans Faber – Didactisch Coachen: Hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen.

De prijsuitreiking is op 2 november bij het NRO-congres. Aan beide prijzen is een bedrag van 2.000 euro verbonden. Het publiek kiest bij het congres bovendien een eigen favoriet. Alle genomineerde kandidaten presenteren hun project op het congres. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids