Normal_jongeren__telefoon__mobiel__communiceren__sms__whatsapp__puber__vo__po

Er is een nieuwe app gelanceerd waarmee leerlingen feedback kunnen geven aan hun docent. Zo worden leerlingen meer betrokken bij de inhoud en kwaliteit van hun les. De Algemene Onderwijsbond en CNV Onderwijs zien de OnzeLes app als een mogelijk instrument voor leraren om hun lessen nog beter te maken. Dat melden Stichting leerKRACHT en Volkskrant.

De nieuwe app OnzeLes is in 2015 bedacht door De Nationale Denktank en is dit jaar door Stichting leerKRACHT ontwikkeld. “Docenten vragen sporadisch feedback van studenten. Zonde, want als je studenten erbij betrekt, wordt het onderwijs beter”, zegt oud-bestuurslid Ruben Wegstapel van Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs (JOB) tegen de Volkskrant. Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren en JOB zijn enthousiast over het effect van de nieuwe app en verspreiden deze onder hun achterban. “Leerlingen zitten vijf dagen per week naar docenten te kijken. Er is geen groep die beter weet wat goed gaat en wat beter kan”, aldus LAKS-voorzitter Andrej Josic.

OnzeLes is een programma waarmee leerlingen op een makkelijke en veilige manier feedback kunnen geven aan hun leraar, ondersteund door een web-app. De app laat leerlingen anoniem feedback geven, op zo'n manier dat de leraar altijd gebalanceerd feedback krijgt. Stichting leerKRACHT benadrukt dat de app geen beoordeling is, maar puur een middel om voor zowel startende als ervaren docenten in kaart te brengen wat er al goed gaat en wat er nog beter zou kunnen.

De app is eerder in een pilotfase uitgezet. In deze fase zijn er al duizenden tips en tops gegeven die hebben geleid tot productieve gesprekken over hoe leerlingen met meer motivatie naar school gaan. Zo hebben veel leerlingen bijvoorbeeld aangegeven meer orde te willen in hun lessen. De leerlingen moeten in de app net zo veel tips als tops aanvinken, waardoor docenten niet alleen maar negatieve feedback kunnen krijgen. CNV Onderwijs benadrukt dat leraren zelf moeten kunnen kiezen of ze de app willen gebruiken. Ook mogen de resultaten niet worden ingezien door bijvoorbeeld leidinggevenden. “Het is puur bedoeld voor docenten om zichzelf te blijven ontwikkelen”, aldus een woordvoerder van CNV Onderwijs.

© Nationale Onderwijsgids