Normal_klas__kinderen__po__so__groep__jongens__ict__laptop__tablet

Onder groepsdruk vertonen jongens vaak machogedrag en doen ze dingen die ze eigenlijk liever niet zouden doen. Jongens blijken erg gemotiveerd om over mannelijkheid en machogedrag te praten, zij het onder bepaalde voorwaarden. Dit blijkt uit onderzoek van Rutgers in het kader van de campagne Beat the Macho. Het evaluatierapport van de campagne Beat the Macho biedt handvatten voor jongerenwerkers, docenten en jeugdzorgmedewerkers om voorlichting te geven aan jongensgroepen. Dat meldt Rutgers.

In de campagne hebben bijna 7.000 jongens hun ervaringen en oplossingen gedeeld. Rutgers voerde de campagne Beat the Macho in 2015, samen met Soa Aids Nederland en Movisie, en met financiering van het ministerie van OCW. Het doel was jongens tussen de 12 en 18 jaar te laten nadenken hoe je man kunt zijn zonder machogedrag te vertonen. Voor jongens in de puberteit is de druk om je als ‘echte man' te gedragen groot, zoals stoer doen over meisjes versieren, onverschillig zijn over schoolprestaties en weinig respect tonen voor de gevoelens van anderen. (Seksueel) grensoverschrijdend gedrag ligt op de loer.

Onderzoeker Marianne Cense van Rutgers observeerde de jongens in de workshops Beat the Macho. “Hierin kwamen situaties naar voren waarin jongens door groepsdruk verder gaan dan ze zelf willen, bijvoorbeeld in alcohol- en middelengebruik, criminaliteit en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Maar ook bij sport- of kledingkeuze of het uiten van emoties zijn jongens bang om buiten de groep te vallen als ze gender non-conform gedrag vertonen. Het werd mij duidelijk hoe moeilijk het voor jongens is om van de norm af te wijken en zichzelf te kunnen zijn.”

Jongens blijken om die reden erg gemotiveerd om over mannelijkheid en machogedrag te praten, maar dat gaat niet zomaar. Cense: “De observaties en interviews met workshopleiders leverden belangrijke inzichten in wat wel en wat niet werkt als je jongens aan de praat wilt krijgen en als je wilt dat ze zich eerlijk en kwetsbaar opstellen. Een kleine groepsgrootte en een mannelijke begeleider die de juiste toon weet te treffen en veiligheid creëert, zijn belangrijke factoren.” Samen naar iets toewerken, zoals een stripverhaal en een videoclip in de campagne, blijkt jongens te stimuleren om te participeren.  Het onderzoeksrapport is hier te lezen.

© Nationale Onderwijsgids