Normal_normal_digitaal_bal

Steeds meer docenten in het basis- en voortgezet onderwijs gebruiken informatie- en communicatietechnologie (ICT) in de klas. Inmiddels maakt 25 procent van de leerkrachten gebruik van een vorm van ICT, zo blijkt uit cijfers van Kennisnet. Dit meldt NRC.

Acht jaar geleden was dit slechts 15 procent. Ook het aantal lesuren waarin docenten ICT gebruiken neemt toe. Op het voortgezet onderwijs is dit toegenomen van ruim zes uur naar bijna elf uur.
 
De ICT kent verschillende vormen en mogelijkheden. Lesmethoden staan online en toetsen worden digitaal afgenomen. Ook kan gebruik worden gemaakt van video's, Facebook of een online 'prikbord' voor bijvoorbeeld werkstukken. Een bijkomend voordeel is dat leerlingen samen kunnen werken in één document. De docent kan dan live en achteraf meekijken en ziet precies wie wat doet en wanneer. 
 
Er wordt ook veel gebruik gemaakt van de methode 'flip the classroom'. Hierbij krijgt een leerling thuis uitleg over de stof met behulp van een video, en kan hij of school hierover vragen stellen. Dit levert tijdswinst op en daardoor meer individuele aandacht in de klas.
 
Een andere vorm van digitaal lesgeven is het inzetten van games en simulaties, bijvoorbeeld bij het vak geschiedenis. 
 
© Nationale Onderwijsgids