Normal_onderwijs_docent_klas_school

Weinig docenten in het voortgezet onderwijs zouden zelfgestuurd leren met sociale media stimuleren. Toch wordt sociale media vaak gezien als geschikt instrument voor het bevorderen hiervan. In de literatuur zou de opvatting heersen dat zelfgestuurd leren en sociale media heel natuurlijk met elkaar samengaan, zegt Uwe Matzat van de Technische Universiteit Eindhoven. Hij heeft een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van sociale media door docenten. Dat meldt Kennisnet.

Zelfgestuurd leren houdt in dat leerlingen hun eigen leerprocessen sturen. “Er wordt wel gesteld dat er een natuurlijke alliantie is tussen sociale media en zelfgestuurd leren, maar als je kijkt naar de manier waarop docenten sociale media inzetten dan klopt die stelling eigenlijk maar half”, zegt Matzat. Docenten die al vertrouwd zijn met zelfgestuurd leren zouden steeds vaker sociale media gebruiken, maar lang niet altijd om het zelfgestuurd leren doelmatig te bevorderen.

Volgens Matzat kan sociale media docenten helpen om zelfgestuurd leren te stimuleren, omdat er dan de mogelijkheid is voor docenten om ook buiten school feedback te geven aan leerlingen. Ook hebben leerlingen hierdoor de mogelijkheid om elkaars werk te beoordelen. Matzat stelt dat sociale media een gunstige invloed kunnen hebben op de motivatie van leerlingen. Nu zouden docenten vooral sociale media inzetten om informatie met leerlingen te delen.

Docenten zouden zich nu vooral richten op het gebruik van YouTube, maar volgens Matzat moeten docenten dit minderen, omdat er anders maar beperkt gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die sociale media bieden. Docenten zouden nu deze mogelijkheden niet goed kennen en niet goed weten hoe ze deze kunnen inzetten in het onderwijs. “Ik denk dat scholen docenten meer praktische handreikingen moeten bieden om het doelmatige gebruik van sociale media te bevorderen”, aldus Matzat. 

© Nationale Onderwijsgids