Normal_docent_uitleg_klas

Leraren zouden steeds meer moeite hebben om de Holocaust te bespreken in de klas. De docenten zouden veel reacties en bezwaren krijgen van voornamelijk moslimleerlingen die niet over het onderwerp willen praten. De ChristenUnie hield hierover een rondetafelgesprek met leraren, joodse organisaties en vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap in de Tweede Kamer. Dit meldt het AD.

Steeds meer leraren zouden erover klagen dat de Tweede Wereldoorlog een lastig onderwerp is om te bespreken in de klas. “Als ik hoor dat Holocaust overlevende Bloeme Evers op sommige scholen geen gastlessen meer durft te geven, dan schrik ik daarvan. Het is niet te verkopen dat in het jaar van de zeventigste herdenking van de Holocaust het antisemitisme in Nederland toeneemt”, zegt ChristenUnie-leider Arie Slob. Volgens Wissam Feriani, leraar burgerschap op het roc van Amsterdam komen de emotionele reacties van zijn mbo-studenten voort uit onwetendheid. “Je probeert dan hun manier van denken te beïnvloeden. De kennis bij te spijkeren door het bespreekbaar te maken. Dan gaan ze nadenken.”

Het is niet bekend hoeveel leraren het lastig vinden om de Tweede Wereldoorlog te behandelen in de les. Het Centrum Informatie en Documentatie over Israël (CIDI) pleitte bij het rondetafelgesprek voor een meldplicht. Als op een school lessen over de Holocaust verkeerd uitpakken door reacties van leerlingen, dan moet de leerkracht dat melden aan de leiding. Zo kan het via de inspectie bij de politiek terechtkomen en krijgt iedereen een beeld van wat verkeerd gaat en in welke mate.

De culturele organisatie Diversion laat jonge homoseksuele, islamitische en joodse rolmodellen gastlessen geven over onderwerpen waar een taboe op rust. Kai Pattipilohy van Diversion zegt dat een rolmodel kan helpen. “Je moet de leerlingen een spiegel voorhouden. Als je wilt dat je moeder met een hoofddoekje over straat kan, dan moet een jood ook een keppeltje kunnen dragen. Als je dat goed doet, fluiten de leerlingen een medeleerling die een antisemitische opmerking maakt zelf terug.”

© Nationale Onderwijsgids