Logo_hanzehogeschool_groningen
Op woensdagmiddag 18 juni wordt de nieuwe lector Leren en Gedrag officieel geïnstalleerd door het College van Bestuur van de Hanzehogeschool Groningen. Het lectoraat van Dr. H.W. (Henderien) Steenbeek is ondergebracht bij het lectoraat Integraal Jeugdbeleid en heeft als thuisbasis de Pedagogische Academie.
 
Het lectoraat
Binnen het lectoraat Leren & Gedrag ligt de focus op kinderen met gedragsproblemen en excellent presenterende kinderen in het basisonderwijs. Het lectoraat wil ervoor zorgen dat de leerkracht nieuwe kennis krijgt over de aansluiting op de ontwikkeling van individuele kinderen, maar ook over de interactie met een groep kinderen en de diversiteit aan onderwijsbehoefte van leerlingen. Centrale vragen zijn: ‘Wat heb je als leerkracht nodig, zodat je 
‘bewerkelijke’ leerlingen zo optimaal mogelijk kunt stimuleren in hun leerproces?’ en ‘Hoe ga je daarbij om met verschillen tussen leerlingen.’
 
De lector
Henderien Steenbeek startte haar loopbaan als jeugdbibliothecaresse. In 1998 rondde ze haar opleiding tot ontwikkelingspsychologe af. In 2006 promoveerde zij op haar onderzoek naar dyadische interactie van kinderen tijdens spel. Sinds 2010 is zij als universitair hoofddocent werkzaam aan de afdeling ontwikkelingspsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is co-auteur van twee kinderboeken en is mede-eigenaar van een coachingspraktijk, gericht op de professionalisering van leerkrachten in het basisonderwijs.
 
© Nationale Onderwijsgids