Normal_leerlingen

AMSTERDAM – Gistermiddag verscheen er in de rubriek ‘Opinie’ van de Volkskrant een artikel van schrijfster Sanne Terlouw. Zij was gevraagd om mee te werken aan een nieuwe lesmethode voor het vak Geschiedenis voor de basisschool. Ze zag haar kans schoon om eens een en ander recht te zetten in het verhaal dat de toekomstige generatie jaarlijks wordt opgelepeld, maar kwam toch de teleurstellende conclusie dat educatieve uitgeverijen de werkelijkheid aanpassen ten faveure van de (christelijke) commercie.

De methode waar Terlouw aan meewerkte zou gebruikt worden op openbare scholen, zo werd haar bij aanvang de opdracht verteld. Toch koestert de uitgever de hoop dat ook christelijke scholen hem gaan aanschaffen met als gevolg dat de geschiedschrijving wordt vervormd en dat er bepaalde hiaten optreden.

In haar ingezonden tekst haalt Terlouw het voorbeeld aan over het ontstaan van het Christendom. De versie die door haar was ingezonden was aangepast zodat leerlingen in groep 8 alsnog geleerd zou worden dat Jezus door God naar de aarde is gestuurd om Zijn boodschap te verspreiden en zoveel mogelijk mensen over te halen tot het Christendom.

Hier vindt dus een ernstige dwaling plaats in de geschiedschrijving: als Jezus namelijk heeft bestaan, zou hij Joods zijn en zodoende geen weet hebben gehad van het Christendom omdat deze geloofsovertuiging voort is gekomen uit het Jodendom. Dit feit wordt basisschoolleerlingen onthouden en hen wordt geleerd hoe Christenen over het ontstaan van het Christendom denken.

Terlouw besluit haar artikel met de volgende overpeinzing: ‘Het is een grote verantwoordelijkheid om lesmateriaal voor jonge kinderen te schrijven, om ze nauwgezet duidelijk te maken wat wij - volwassenen - voor waar aannemen en waarover we geen zekerheid hebben. Kinderen moeten op ons kunnen vertrouwen. En volgende generaties moeten kunnen leren van vorige generaties. Daarom moeten we juist zo kritisch mogelijk tegenover het verleden staan. We moeten het niet mooier maken dan het was en zeker geen gaten laten vallen in dienst van de commercie.’

© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen