Normal_kinderen_techniek_onderzoek_chemie_scheikunde_proefje_experiment_wetenschap

De afgelopen maanden deden ruim honderd vwo5-scholieren mee aan het Erasmus Research Programme. Ze pasten de werk- en denkwijze van de onderzoekscyclus toe voor de opzet en uitwerking van hun profielwerkstuk. In totaal gingen het afgelopen jaar 2974 bassischoolleerlingen en middelbare scholieren uit de regio aan de slag met een van de lesprogramma’s van het Wetenschapsknooppunt EUR. Dit meldt Erasmus Universiteit.

Het Wetenschapsknooppunt EUR brengt wetenschap naar de klas. In verrijkende lesmodules voor leerlingen tussen 8 en 15 jaar en hun leerkrachten wordt wetenschappelijk denken tastbaar gemaakt. Het Wetenschapsknooppunt EUR is gespecialiseerd in onderzoekend leren voor plusklassen en individuele hoogbegaafde leerlingen en begeleidt ook (aankomende) leerkrachten. Thomas Moore Hogeschool is partner.
 
Sinds de start in 2010 heeft het Wetenschapsknooppunt ruim 10.000 leerlingen en hun docenten bediend.
Het Wetenschapsknooppunt gaat daarbij uit van de didactiek van het onderzoekend leren. Leerlingen worden daarbij gestimuleerd om zelf actief kennis te vergaren, door vragen te stellen, door onderzoek te doen en zo tot oplossingen te komen. Het accent ligt dus, naast het opdoen van kennis, op het aanleren van onderzoeksvaardigheden en het ontwikkelen van een onderzoekende houding.
 
Speciaal voor kinderen van de Rotterdamse bassischool de Catamaran, die nog niet zo lang in Nederland wonen en de taal nog niet volledig beheersen, ontwikkelde het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus Universiteit een lessenserie onderzoekend leren. Het thema van deze nieuwe lessenreeks is ‘Wie ben ik, wie ben jij?’. Er wordt met de leerlingen gewerkt aan taalontwikkeling door spelenderwijs onderzoek te doen naar gevoelens, gedachten en gedrag.
 
Het Wetenschapsknooppunt heeft inmiddels een breed aanbod aan programma’s ontwikkeld. Het Erasmus Science Programme voor leerlingen uit de 3e klas van het vwo, het Erasmus Research Programme voor profielwerkstukken, het Erasmus Discovery Programme voor de onderbouw van de middelbare school, het Erasmus Junior College voor de basisschool met diverse lessenreeksen rond de thema’s Gaming, Rechten, Filosofie, Economie, Psychologie en Geneeskunde. Ook konden de kinderen diverse kindercolleges volgen en workshops.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids