Logo_copyright_stockfreeimages_onderzoeken_leerling_juf_biologie_les_onderzoek

Op woensdag 12 november wisselen wetenschappers en docenten van de Pabo kennis uit over hoe wetenschap en technologie in de praktijk in het Pabo curriculum geïntegreerd kan worden.Wetenschappers presenteren de inzichten van wetenschappelijk onderzoek. In samenwerking met Pabo-docenten uit het hele land maken ze de vertaalslag van de theorie naar de onderwijspraktijk. Dat is nodig om vanaf 2020 wetenschap en technologie in het primair onderwijs aan te kunnen bieden, zoals is afgesproken in het Nationaal Techniekpact. De masterclass vindt plaats in het Universiteitsmuseum in Utrecht.

Tijdens de masterclass wordt antwoord gegeven op vragen zoals: ‘ Wat draagt wetenschap en technologie bij aan de ontwikkeling van kinderen?’, ‘Welke rol speelt taal hier bijvoorbeeld in?’ en ‘Hoe leren kinderen onderzoeken en ontwerpen?’ De masterclass heeft als belangrijk doel om de lerarenopleidingen aan te zetten tot professionalisering van eigen docenten op het gebied van wetenschap en technologie.

Verschillende wetenschappers inspireren de docenten met een aantal inleidingen en discussies. Zo zal prof. dr. Maarten Kleinhans  van de Universiteit Utrecht de docenten meenemen in de wereld van ‘Kleine onderzoekers  in de zandbak van een aardwetenschapper’. Uit het onderzoek van Dr. Lotte Henrichs blijkt dat wetenschap en technologie goed samengaat met het oefenen van schoolse taalvaardigheden.

De masterclass wordt georganiseerd door het focusgebied Education for Learning Societies (ELS) van de Universiteit Utrecht, het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs (LOBO), lectoraat Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding van Hogeschool Windesheim Flevoland en TechYourFuture, Centre of Expertise Techniekonderwijs.

© Nationale Onderwijsgids