Normal_duits435
Onderwijs en bedrijfsleven vragen voor de zesde keer aandacht voor de taal van onze grootste handelspartner tijdens de Dag van de Duitse taal. “Het is van groot belang dat Nederlandse scholieren Duits leren. Het vergroot hun eigen kansen op de arbeidsmarkt en verstevigt de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven”, aldus Günter Gülker, directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK). Dit meldt Actiegroep Duits.
In het kader van de Dag van de Duitse taal heeft de Actiegroep Duits dit jaar ‘das nationale deutsche Sprachquiz’ opgezet. De vragen van de quiz gaan in op allerlei opmerkelijke feitjes rondom de Duitse taal, bijvoorbeeld: “Hoe heet de vind-ik-leuk-knop op Facebook in het Duits?” en “Wat is de Duitse naam voor het Ruhrgebied?” Gedurende de hele dag nog kunnen schoolklassen via www.machmit.nl/quiz meedoen. De beste klas wint een Duits etentje. 
 
De officiële aftrap van de dag vond plaats bij Scholengemeenschap Reigersbos in Amsterdam. Naast afgevaardigden van de Actiegroep Duits kwamen hier vooral leerlingen aan het woord. In hun presentaties stelden zij een brievenactie en een stedenproject voor, waaraan zij in hun Duitse lessen gewerkt hadden. Tenslotte werd hier het startsein gegeven voor de quiz.
 
Op bijna 200 andere plaatsen staat de Duitse taal vandaag extra in de schijnwerpers. Zo vindt er in Utrecht een talencafé plaats, komen er Duitstalige ‘mystery guests’ langs op het Griftland College in Soest en organiseert de lerarenopleiding van de Fontys Hogeschool in Sittard een Duitse lipdub met collega’s en studenten. In Nijmegen biedt basisschool De Biezenkamp de groepen 5 tot en met 8 een speciale kennismaking met het Duits aan. Het Deltion College in Zwolle doopte de afgelopen week zelfs om tot ‘Duitse week’ en de gemeente Enschede organiseert vandaag in het stadhuis een interactief programma voor scholieren, docenten en ondernemers. Alle deelnemers kregen een actiepakket toegestuurd van de Actiegroep.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids