Frans en Duits dreigen te verdwijnen in het voortgezet onderwijs

Maaike Koffeman en Stijn Heusschen betogen namens de Visiegroep Buurtalen in Trouw dat een laag animo voor talenopleidingen de toekomst van de schoolvakken Duits en Frans bedreigt. Dat meldt VOS/Abb.

Koffeman en Heusschen schrijven in hun opiniestuk dat de instroom in hbo- en universitaire opleidingen nu al sterk is teruggelopen en dat onderwijsinstellingen in het onderwijsaanbod moeten gaan snijden. Daardoor komt volgens hen het voorbestaan van deze opleidingen in gevaar en dat leidt weer tot ernstige docententekorten. 

Verdwijnen van de vakken 

Als deze ontwikkelingen zich doorzetten dreigen de vakken Duits en Frans snel te verdwijnen en beheersen toekomstige generaties deze talen niet meer. Dat zou volgens Koffeman en Heusschen een ‘rampzalige ontwikkeling’ zijn. Mede vanwege het economische, culturele en maatschappelijke belang van de Franse en Duitse taal. 

Grammatica en leesvaardigheid 

Koffeman en Heusschen zeggen dat het gebrek aan belangstelling voor de talenopleidingen ligt aan de manier waarop de talen in het voortgezet onderwijs worden gegeven. Daar zou te veel de nadruk liggen op grammatica en leesvaardigheid. Ze roepen de overheid dan ook op om zo snel mogelijk met een integraal plan te komen. 

Ook vinden Koffeman en Heusschen dat Frans en Duits op middelbare scholen de uren moet krijgen die ervoor staan. Vanwege de lerarentekorten lukt dat nu lang niet altijd. Ook pleitten Koffeman en Heusschen ervoor dat leerlingen die dat willen, Duits en Frans moeten kunnen volgen, ongeacht hun profielkeuze. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk