Normal_netwerk__samen__samenwerken

De school moet gezien worden als waardegemeenschap, met gedeelde waarden, een specifieke identiteit en een inhoudelijke richting. De Raad van Toezicht ziet met name toe op de inhoudelijke richting en de identiteit binnen de netwerkstructuur. Dit staat in het visierapport ‘Beter toezien’, dat 22 december werd overhandigd aan minister Bussemaker van Onderwijs. Dit meldt Algemene Vereniging Schoolleiders.

De commissie-Boutellier kreeg de opdracht een visierapport op te stellen over het verbeteren van het interne toezicht in het onderwijs. Het slaat daarin een heel andere weg in dan jaren het geval was. De commissie benadert de school als waardegemeenschap. Deze gemeenschap heeft gedeelde waarden, een specifieke identiteit en een inhoudelijke richting. De Raad van Toezicht dient erop toe te zien dat die inhoudelijke richting wordt bepaald en heeft structureel zicht op de schoolomgeving, onderhoudt relaties met relevante derde partijen en betrekt informatie uit de omgeving.
 
Met dit visierapport doet de commissie recht aan de veranderende maatschappelijke ontwikkelingen zoals digitalisering, verkleuring en vernetwerking, die alle zijn weerslag hebben op de schoolomgeving. De visie van de afgelopen decennia op toezicht, met de sterke nadruk op bedrijfsmatigheid en wettelijke kaders, heeft de commissie dus losgelaten.
 
Het visierapport is op verzoek de Vereniging van Toezichthouders in Onderwijsinstellingen (VTOI) opgesteld door een commissie onder leiding van Hans Boutellier, wetenschappelijk directeur van het Verwey-Jonker Instituut en hoogleraar Veiligheid & Veerkracht aan de Vrije Universiteit. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids