Normal_gezond__ontbijt__lunch__fruit__eten

Vanochtend woonde H.K.H. Prinses Beatrix in de Wintertuin van de Hortus Botanicus in Leiden de opening van Het Nationaal Schoolontbijt bij. In die enorme plantenkas ontbeten en speelden scholieren als start van de veertiende editie van dit educatieve ontbijtevenement. Deze week gaan ruim 520.000 kinderen op 2.720 basisscholen samen ontbijten. Dit meldt Het Nationaal Schoolontbijt.

Tijdens het ontbijt konden de kinderen schommelen, klimmen, hinkelen en touwtjespringen. Daarmee lieten ze zien dat, naast gezond ontbijten, lekker buitenspelen belangrijk is. Om die reden kiest Het Nationaal Schoolontbijt dit jaar voor Jantje Beton als goed doel, waar Prinses Beatrix de beschermvrouw van is. 
 
Aan het landelijke educatieve ontbijtevenement doen meer scholen en gemeenten mee dan ooit: 2.720 basisscholen en 255 burgemeesters of wethouders. Het gezonde ontbijtpakket is opnieuw uitgebreid en bestaat uit volkorenbrood, volkoren- en tarwebolletjes, krentenbollen, halvarine, fruitstroop, vruchtenspread, smeerbare kaas met minder zout en minder vet, 30+ kaas, halfvolle yoghurt, biologische krokante muesli, halfvolle melk, thee, mandarijntjes of appels en komkommers. Voor kinderen met een glutenovergevoeligheid zitten er glutenvrije crackers in het pakket. De kinderen krijgen ook vrolijke placemats en folders met ontbijttips voor hun ouders. 
 
Het Nationaal Schoolontbijt heeft wederom de steun van het Voedingscentrum, Jongeren Op Gezond Gewicht, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Gezamenlijk bieden ze de scholen speciaal lesmateriaal dat de kinderen helpt ontdekken waarom een gezond ontbijt zo belangrijk is.
 
Dat educatie over ontbijten effect heeft blijkt uit een recent onderzoek, uitgevoerd door Wageningen University & Research. In 15 schoolklassen in Rotterdam, Tilburg en Arnhem zijn verschillende lesmethoden vergeleken die uit vooronderzoek het meest veelbelovend leken: traditionele klassikale lessen, filmpjes met rolmodellen en lessen met individuele feedback. Alle methoden hadden een positief effect op de kennis en het gezonde ontbijtgedrag van de kinderen, waarbij de aanpak met de individuele feedback de beste resultaten liet zien. Ouders van leerlingen die deze methode volgden gaven aan dat hun kinderen daarna vaker vroegen om gezonde ontbijtproducten.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids